Think Before You Click

بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام عليكم و رحمة الله


"Kata-kata indah di bibir mesra
Mungkinkah dusta jangan terpedaya
Indah kata bukan pada ucapannya
Tetapi pada benar tujuannya
"
- Kata-kata, Firdaus


Words.
Easier said than to be held accountable for it.
Whether we say it in real life to someone, or type it out online, there's always a risk of it being misinterpreted or misunderstood. Especially when it is taken out of context.

The danger of spreading words around has become easier now with the internet.
No more is there words being spread from one mouth to another.
Spreading words, true or false, is just one click away.

Share it.
Retweet it.
Copy paste it.
Send it.



An individual I know had a terrible experience with this. I won't go into detail as it may expose his/her identity. Basically, this person posted something online, and some people misunderstood it. Even after giving an explanation/clarification, some individuals just would not accept it and started to spread hateful words about this person.

It started from a hashtag on Twitter, and then spread like wildfire to different social networking platforms in just a matter of hours.

The consequence? That person received numerous backlash, hate comments, and was even expelled from school.

The worse thing is, he/she didn't even commit any wrongdoing. It was simply a misunderstanding. But of course, when it is just one person against a hundred or thousand of other people, that one person loses. Even when they are right.



Hence, lessons that can be learnt from this experience are:

1) Before posting something, always double, triple, even quadruple check the content. Ask for an unbiased and objective second opinion from someone. If your content is highly controversial, best not post in online. Unless that is your goal- then by all means, go ahead. :)

2) Before sharing a video, a tweet, a post, etc, always check and clarify. If spread falsely, you might hurt someone, some group of people, affect their daily lives and activities. Your action may cause psychological and/or emotional pain to someone. Always check and clarify.

-- Especially for Islamic rulings, and dalil. Double check the sources to see if it is true and authentic. You might affect someone's daily ibadah and iman by spreading false hadith or Quranic verses.

3) Be responsible, be polite, and be open minded. Different people experience different things, and therefore see the world differently. Take the time to explain and clarify nicely if someone misunderstands your content. Be open-minded and accept the fact that differing opinions and perspectives are normal. As long as it does not go against what Allah has limited for us, it should be fine.

4) Do not assume. Always clarify if unsure. This applies for both online, and real life conversations.



May this be a lesson and reminder to me, and to you my dear readers.
If there are any errors, do inform me. I am merely human and I err. :)

Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

"Saya Tak Nak Masuk Syurga"

بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام عليكم و رحمة الله

gambar sekadar hiasan

[Harap maklum, bahasa rojak di bawah. Terima kasih.]


Terkejut dengan tajuk di atas?
Saya pun.

Sebenarnya, ada pelajar yang mengatakannya kepada saya. Ada juga dua peristiwa lain di mana pelajar lain pula mengatakan perkara yang lebih kurang sama.

Semoga perkongsian ini dapat membuka dan meluaskan perspective kita, dan dapat dijadikan satu renungan, inshaAllah.

SITUASI 1

"Saya tak nak masuk syurga"

Eh?
Pelajar berumur lebih kurang 10 tahun tak nak masuk syurga?
Seingatnya dulu, kalau ustazah tanya siapa nak masuk syurga, mesti satu kelas bersungguh-sungguh angkat tangan.. sampai ada yang melompat-lompat. Semangat nak masuk syurga.
Tapi dia pula...

"Kenapa awak tak nak masuk syurga?"

Matanya bulat, seperti terbayangkan sesuatu yang menggerunkan.
"Sebab nanti saya tak dapat jumpa kawan cina saya. Tadi ustazah kata orang Islam je yang masuk syurga, kan?"

Tarik nafas panjang.
Tak pasti macam mana nak teruskan.
Nak sebut tentang agama dan bangsa ke?
Atau tentang rahsia takdir Allah? Dia faham ke?
Mungkin boleh mulakan dengan sesuatu yang simple...

"Dalam syurga nanti, inshaAllah apa yang kita minta, Allah kasi. Awak boleh minta pada Allah untuk jumpa kawan tu." saya senyum reassuringly pada dia.

Dia tertunduk. Nampak tak berpuas hati dengan jawapan tu.
Dalam fikiran saya pula, seribu satu perkataan datang. Tapi tak dapat bina ayat yang sesuai untuk dia...ayat yang mudah difahami. Ayat yang dia boleh relate to, dan boleh terima.
Erh, macam mana nak kata ye...

Tiba-tiba dia bersuara.
"Dekat syurga ada WIFI tak?"

Terkesima.
Pula.

Rasa macam ada satu suara kecil yang seakan berbisik lembut di telinga,"al-Wahn..."
Ish.
Adik ni takut syurga sebab dia belum faham- bukan sebab dia pilih dunia over syurga.
Buat masa ni mungkin dia hanya kenal dunia. Jadi, logiklah kalau dia cuma cintakan dunia.

Bila dia tahu tentang keindahan syurga dan merasai cinta Allah, tentu dia akan berubah fikiran, inshaAllah.



SITUASI 2

"Maybe going to jahannam isn't that bad", dia kata. Wajah remajanya nampak begitu bersahaja.
Sedar atau tidak apa yang dia katakan tadi?

"Why do you say that?"
Nak tahu juga.

"Because, you know. Yeah we'll be punished and everything. But we'll be going to heaven anyway."

Teringat sesuatu yang pernah terbaca dulu...

"Bayangkan kita disuruh duduk di dalam tandas yang kotor dan jijik.
Najis, darah, dan nanah merata-rata. 
Berapa lama kita boleh tahan?
Satu hari?
Satu jam?
Satu minit?

Masuk sesetengah tandas awam pun kita tak tahan. 

Inikan pula neraka.
Bukan sahaja darah dan nanah menjadi hidangan, tapi keliling kita api yang dah marak terbakar beribu tahun. Tambahan pula kita di situ bukan saja makan angin- kita akan diseksa."

Baru mula tarik nafas untuk kongsikan dengan dia, dia bersuara lagi.

"You know what?", matanya bulat berkaca sedikit. Macam baru dapat ilham.
"Imagine if something wrong happened when the wahyu came down, and that the description of heaven is actually the jahannam- and what we thought was jahannam was actually heaven all along. And we've been praying for the wrong thing!", dia tergelak sedikit.

Istirghfar panjang.
Boleh pula terfikir macam tu.
Dia tak tau ke?

Oh.
Mungkin juga.
Dia belum tahu dan belum faham lagi.

Kalau dia tahu yang Allah tu tak macam manusia, dan tak akan buat salah;
kalau dia tahu gambaran syurga dan neraka yang diberikan dalam al-Quran;
kalau dia tahu beribu tahun lamanya kita akan diazab di neraka (na'udzubillah min dzaalik),
mesti dia tak akan berkata begitu.




SITUASI 3

"I don't want to go to syurga"

Allah, ayat ni lagi.
Ok, relax.

"Kenapa?" Saya tanya sambil memandang tepat wajah si kecil tu.
Nampak tenang dan yakin.

"Because I like it here. I want to stay here. I want to go to Indonesia again, and see all the beautiful things..."

Okeeeyyy~

"Sebenarnya kan, syurga tu laaaaaaaaaaaagi best dan laaaaaaaaaaaagi cantik. Kalau kita nampak tempat cantik dekat sini, syurga tu seribu kali lagi cantik sebenarnya!"

Terus panjang lebar ceritakan keindahan syurga padanya.
Dia diam.

"Can we see Allah in the syurga?"
"InshaAllah, boleh!"

Dia tersenyum lebar, lalu terus sambung buat tugasan di buku kerja.



.....................

Anak-anak ni sebaiknya kita dedahkan dan kenalkan tentang islam, dan tentang agama sejak dari kecil lagi. Ibu dan ayah memainkan peranan yang sangat penting dalam hal ni. Sebab tu kita sendiri perlu belajar dan ambil tahu tentang agama. Bukan hantarkan anak ke sekolah agama dengan harapan dia akan jadi anak yang soleh/solehah. Sekolah itu "step 2". Didikan di rumah itu "step 1". 

Kata orang, "tak kenal, maka tak cinta". 

"Carilah ilmu mengenal Allah,
tanamkan takut neraka Allah.
Semaikan harap syurga Allah,
carilah keredhaan Allah..."
'
[Raihan, Merayu Rindu]




Semoga Allah memelihara kita semua, aamiin.
Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

Al-Fatihah Buat Sekeping Hati

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله 



Al-Fatihah buat sekeping hati.
Yang semakin lapar dari hari ke hari.
Zikir yang diidamkan masih lagi dinanti.
Hanya dendangan dunia yang sering diulangi.

Al-Fatihah buat sekeping hati.
Hati yang sangat merindui Penciptanya.
Kian hari kian jauh terasa.
Semakin jauh tenggalam dalam urusan dunia.

Al-Fatihah buat sekeping hati.
Yang mendambakan keredhaan hakiki.
Pintanya terkabur oleh pinta duniawi.
Duniawi yang meminta tanpa henti.

Al-Fatihah buat sekeping hati.
Sedekah (Al-Fatihah)nya masih belum diterima.
Kerna si pemilik sering tidak mengendahkannya.
Disangka si hati tiada pentingnya.

Andai kita dapat lihat keadaan sebenar hati, 
Pasti Al-Fatihah akan kita sedekahkan tiap hari. 
Untuk iman yang masih tidak mencukupi, 
Untuk diri yang masih tidak sedari. 



"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."
(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)

Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.