No one but Allah

When doing something,
impress no one but Allah.

When saying something,
impress no one but Allah.

When dressing up,
impress no one but Allah.

When going out,
impress no one but Allah.

When hanging out,
impress no one but Allah.

When having fun,
impress no one but Allah.

"Allah is beautiful and loves beauty"

Dup dap dup dap

Assalamualaikum.

School.
I miss it.

Studying.
Miss that too.

Alhamdulillah,most of my friends are studying in their specific schools.
As for myself,i'm still waiting for furthur news from IIUM.
The results will be out on the 1st of May.

Thats ... (erm,hari ni 29..esok 30...ada 31 ke tak ye?)- 2 days away!
SubhanaAllah.I just realised that. heh.
Lost track of the date.Sitting home for 6 months does that to you i guess.

Well,2 days away isnt that far. I did my best throughout the application.
Now all i can do is supplicate and pray for the best.
Make doa for me and Husnul too (?) Jazakallah khairan. :)

1st May is also picnic day for my class.
Haven't seen some of them for a while...
I met most of the girls at MWTI that day...
But Nadiah,Nadia,Aminah,Fytrie,Fatin F...it has been a while yes?
And the guys...
Fuh,2 days away... :)

So little time,so much to do.
hehe..teringat cerita Mary-kate & Ashley.
Speaking about them,i watched them on Oprah and just found out that they're merely 22 years old this year.
I thought they were 24 what with their achievements and all.

I guess it is true when they say that age isnt a barrier to success.
(ok,i made that up.But there's a saying that has the similar meaning.)

That's all for today i guess.
Cheerful sokmo~ :P

Assalamualaikum.

Siapakah Kita?

Assalamualaikum wr wb.

Siapakah orang yang kuat?
Orang yang kuat adalah orang yang dapat menahan kemarahannya ketika ia dalam kemarahan.

Siapakah orang yang lemah?
Orang yang lemah adalah orang yang melihat akan kemaksiatan di depan matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu.

Siapakah orang yang bakhil?
Orang yang bakhil lagi kedekut adalah orang yang berat lidahnya untuk membaca selawat keatas junjungan Rasulullah SallAllahu Alaihi Wasallam.
Siapakah orang yang tuli?
Orang yang tuli adalah orang yang di beri nasihat dan pengajaran yang baik namun tidak diendahkannya.
Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman Alaihissalaam.

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang menangis airmata mutiara?
Orang yang menangis airmata mutiara adalah orang-orang yang sedang bersendiri lalu mengingat akan kebesaran Tuhan dan menyesal akan dosa-dosanya lalu mengalir airmatanya.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak loba akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang pandai?
Orang yang pandai adalah orang yang bersiap siap untuk hari kematiannya kerana dunia ini berusia pendek sedang akhirat kekal abadi.

Siapakah orang yang bodoh?
Orang yang bodoh adalah orang yang beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Baca artikel penuh di sini.

Assalamualaikum.

setelah kian lama...

Assalamualaikum wr wb.

Qur tau,tak ada yang tertanya kenapa dah lama Qur tak update. Tagboard pun dibiar berkulat.
Tapi tak mengapa. Qur nak bagitau juga. hehe

Computer Qur kena virus tempoh hari.




Itu sahaja.
Alkisahnya...

InsyaAllah,kalau ada apa-apa,Qur update.
Syukran jaziilan khairul jaza' kepada yang sudi ziarah blog ini.
Walaupun tak sakit,ada juga yang sudi berziarah ye?hehe...

Sekian untuk hari ini,
Assalamualaikum.

Wahai wanita...

بسم الله الرحمان الرحيم



Wahai wanita tidak bertudung,
Sungguh cantik alunan rambut mu,
Bebas menggerbang kemas terikat,
Terserlah di bawah cahaya mentari,
Mentari dunia yang tak sehebat neraka,
Iaitu api yang kan membakar rambut mu,
di hari akhirat hari penentu,
maka hanguslah segalanya,
hilanglah cantik alun rambut mu,
tiada lagi yang menggerbang,
tiada lagi yang terserlah.
Oleh itu jadikanlah diri mu,
Sebahagian daripada wanita-wanita yang bertudung.




Wahai wanita yang bertudung,
Sungguh cantik alas kepala mu,
Ringkas pendek tersempang rapi,
Tersembul jambul tertutup dahi,
Terserlah lah bentuk tubuh,
Mengapa tidak dilindungi?
Rimaskah dengan tudung labuh ke dada?
Panaskah dengan pakaian sedemikian rupa?
Tidakkah kau ingat,
Kepanasan api neraka itu lagi hebat membakar,
Menjilat rentung kesemua mereka yang ingkar,
Mereka itu wanita yang tak bertudung,
Kau tidak ubah seperti mereka walau bertudung,
Oleh itu jadikanlah dirimu,
Sebahagian daripada mereka yang bertudung,
Bertudung labuh hingga ke paras dada.




Wahai wanita bertudung labuh,
Sungguh cantik terlindung rambut mu,
Sungguh ayu tertutup bentuk tubuhmu,
Yang terzahir jelas gaya kesopananmu,
Mengaburi segala yang tersirat di hati,
hanya diri sendiri yang menghakimi,
mungkin suci ikhlas kerana Illahi,
atau berdebu dengan sebab duniawi,
riak wajah nampak tawadhu’,
riak jiwa rupanya menunjuk-nunjuk,
alangkah ruginya andai benar begitu,
kerna azab masih tak terlepas dari mu,
serupalah sahaja diri mu ditunggu,
diseksa tidak ubah seperti wanita tak bertudung,
sama dengan mereka yang menyempang tudung,
oleh itu jadikanlah dirimu,
sebahagian daripada mereka yang bertudung,
bertudung labuh hingga ke paras dada,
tersemat jua bersamanya rasa taqwa.



Wahai wanita yang bertaqwa,
Andai kau telah sampai ke tahap ini,
Dengan akhlak mahmudah terpahat di hati,
Syariat islam sebati dalam diri,
Maka layaklah dikau mendapat ganjaranNya,
Yang dijanjikan di akhirat nanti,
Dan tatkala di dunia ini lagi,
Muslimah solehah kau digelari,
Menjadi idaman setiap muslim soleh,
Yang sukar sekali untuk diperoleh,




Wahai muslimah solehah pula,
Jadilah mukminah mujahidah,
Mujahidah yang akan menyeru,
Agar ditinggalkan dirinya yang dahulu,
Mujahidah yang akan berdakwah,
Agar diri dan umat berubah,
Mujahidah yang akan mengajak,
Agar islam kembali tertegak.


Dengarlah wahai wanita..
Sahutlah seruan ini..

Wallahua'alam.
Assalamualaikum wr wb.


dipetik dari sini

Mengejar Mati

Bismillahirrahmanirrahim. Andai ada kesilapan atau silap tafsiran harap diperbetulkan. Sesungguhnya Qur masih seorang pelajar.

Assalamualaikum wr wb. :)

Mengejar mati? Bagaimana?Dengan membunuh diri kah?

"Dan janganlah kamu membubuh dirimu.Sungguh,Allah Maha penyayang kepadamu."
(Surah An-nisa',ayat 29)


Maka janganlah bunuh diri.Itu bukan caranya untuk mengejar mati.
Cara mengejar mati adalah dengan mengingati mati dan kehidupan selepas mati.
Dengan cara ini,kita dapat 'self motivate' untuk sentiasa beramal dan membuat baik dan terus memperbaiki diri kita setiap hari.

Ahad lalu Qur tertonton CNA. Ada satu program tentang kehidupan sebelum kematian.
Dokumenteri itu mengisahkan seorang warga cina kristian yang berusia lebih kurang 50(kot?). Dia diberitahu bahawa dia mempunyai penyakit cancer dan akan hidup lebih kurang 3 bulan lagi.

Pada awalnya,memang dia sangat terkesima dan amat takut. Namun,beberapa hari kemudian dia bertekad untuk "live life to the fullest". Setiap waktu hidupnya diisi dengan menziarahi anak-anak,keluarga,makan malam dan sebagainya. Tidak sesaat pun dibiarkan kosong. 

Kata suaminya,setiap pagi apabila dia bangun tidur,dia akan memuji tuhannya dan bersyukur kerana masih diberi peluang untuk hidup. Setelah beberapa bulan dia meninggalkan dunia dengan kenangan-kenangan manis bersama mereka yang tersayang.

Dokumenteri itu sedikit sebanyak mengetuk pintu hati untuk bangun dari lamunan hidup.
Kita harus sentiasa berlumba-lumba untuk membuat kebaikan setiap hari.

"..maka berlumba-lumbalah berbuat kebaikan..
(Surah Al-Ma'idah,ayat 48)


Setiap hari adalah hari yang baru. Jangan kita sia-siakan kehidupan ini sebab kita sendiri tidak tahu bila nyawa kita akan ditarik.

"Alah,aku makan sayur banyak.Aku healthy. Boleh hidup lama lah.." Percaya atau tidak,ada yang berpendapat sedemikian. Namun bukan makanan yang menghidupkan kita tetapi Allah.

Takkan nak tunggu doktor kata "oh,anda boleh hidup sebulan lagi sahaja" baru nak berlumba-lumba beribadah,bertaubat dan beramal? 
Itu pun kalau ada doktor yang memberitahu. Lazimnya,tak semua yang mendapat "terminal disease" ini. 

Maka hiduplah setiap hari seperti hari terakhir untuk kita semua. Semoga hidup ini diisi dengan kebaikan dan perkara-perkara yang berfaedah insyaAllah.

Assalamualaikum.

Inginku menjadi lebih baik dari bidadari

Assalamualaikum wr.

Lebih baik dari bidadari? Boleh ke?
Bukankah bidadari itu suci dan kita hanyalah insan yang sering membuat dosa?
Bagaimana hendak menjadi lebih baik dari bidadari?

Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang):
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”
Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)”

(riwayat al-Tabrani).

SubhanAllah. Sungguh tinggi darjat wanita solehah hingga dikatakan lebih baik dari bidadari syurga. Semoga blog ringkas ini dapat memberi faedah kepada semua termasuk diri saya sendiri yang sering dalam kealpaan,insyaAllah.

Assalamualaikum.

PS:seindah hiasan adalah wanita solehah

[
petikan dari sini]

Dah lama buat kerja ni?

Assalamualaikum.

Ini hasil seorang pelajar yang belum sambung belajar yang sedang cuba mempelajari pelajaran yang tidak boleh dipelajari di sekolah.


Atau pendek kata: kerja Qur di rumah hari ini. :)




Awan luar tingkap bilik vs awan Winsted Rd





VARIAN (promote sekejap) & avatar baru. :D



Gambar-gambar awan tu memang dah lama. Qur hanya meng'edit' dengan effects yang tertentu.

Semua effects yang Qur gunakan hari ini,alhamdulillah,Qur baru pelajari. Bersyukur sangat dapat pelajari sesuatu yang baru. Qur tau effects ni dah lama orang lain boleh buat,cuma Qur ni..hehe..haa.. gitulah. :)


Satu lagi pelajaran yang baru Qur pelajari hari ini:-


Alhamdulillah,Qur baru belajar colouring untuk gambar linear. Sangat memakan masa tapi Qur cukup bersyukur dengan hasilnya. :)

Semua ini Qur belajar dari tutorials yang boleh didapati di Deviantart.com dan telah Qur buat semuanya menggunakan Paintshop Pro 12.

Baiklah.Sekian untuk hari ini.
Assalamualaikum.

Nak Bergurau ye..?

Assalamualaikum. :)

Qur tidak menafikan bahawa senda gurauan boleh merapatkan dan memesrakan kita dengan keluarga,adik-beradik,kawan-kawan dan sebagainya.

Tetapi,seperti yang kita maklum,bagi setiap perkara pasti ada tahap dan batas yang ditentukan.
Jadi,apakah batas bergurau yang dibolehkan dalam islam?

Yusuf Qadrawi telah meletakkan 5 syarat (5 je.tak banyak tu..) untuk bergurau senda:-

1. Ucapan gurauan itu bukanlah sesuatu yang bohong. (penipuan itu dibuat semata-mata untuk membuat orang ketawa)

Rasulullah s.a.w telah bersabda:
يل للذي يحدث فيكذب ، ليضحك القوم ، ويل له ، ويل له

"Celakalah orang yang bercakap kemudian berbohong supaya manusia ketawa. Celakalah dia dan celakalah dia."

(Hadith sahih riwayat Ahmad dan Ad-Darimi.)
Sebagai contoh: 
"Alah,pakcik Mat tu..dia kan dah mati kena tembak."
(Pakcik Mat mana pula lah yang kena tembak tu. Pandai-pandai je buat cerita.)


2. Tidak mengandungi penghinaan terhadap seseorang melainkan orang tersebut mengizinkannya.

Rasulullah s.a.w bersabda: 
بِحَسْبِ امْرِىءٍ مِنَ الشَّرِ أَنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ

"Cukuplah seseorang itu melakukan kejahatan apabila dia menghina saudara seislamnya."
(hadith sahih riwayat Muslim.)
Contoh:
"Eh,dalam perut kau tu ada anak gajah eh? Pergi exercise lahh"

3.Melawak yang tidak menakutkan orang lain. (alamak.)

Nu'man bun Basyir r.a berkata: Sesungguhnya kami bersama Rasulullah s.a.w dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambul anak panah dari busurnya dan mengejutkan lelaki yang mengantuk lantas menyebabkan dia terperanjat. 

Sabda Rasulullah s.a.w: 
لاَ يَحِلُّ لِرَجُلٍ أَنْ يُرَوِّعَ مُسْلِمًا

"Haram bagi seorang muslim menakutkan muslim yang lain."
(Hadith sahih riwayat At-Tabrani)
Sebagai contoh:

Kawan 1 : Eh,cepat tengok! Dia dah datang ke belum?
Kawan 2: Ha,sekejap. Kau pergi sembunyi dulu! Tunggu isyarat aku.
....
Kawan 2 : Ok dia dah datang. *memberi isyarat*
Kawan 1 : HUARGH!
Kawan 3: Opocot mak hantu!

(melatah ye?)

4. Jangan bergurau pada perkara yang perlu serius.

Dalam islam ada 3 perkara yang dianggap diambil hukumnya walau dalam keadaan berlawak. Rasulullah s.a.w bersabda:
ثلاث جدهن جد وهزلهن جد: النكاح والطلاق والعتاق

"Tiga perkara yang diambil hukumnya samada dalam keadaan berlawak atau serius: 1.Nikah 2. Cerai 3. Membebaskan hamba."


Sebagai contoh:
 
Seorang suami bergurau pada isterinya : "Hah?! Bukankah kau tau makanan kegemaran aku adalah belacan! Kenapa masak sayur asam tak taruk belacan?! Sekarang aku akan ceraikan kau.hehehe."

5. Berlawak sekadar perlu dan tidak berlebihan.

Rasulullah s.a.w bersabda: 
وَلَا تُكْثِرْ مِنَ الضَّحْكِ فَإِنَّ كَثْرَةَ الضَّحْكِ تُمِيْتُ الْقَلْبَ

"Janganlah kamu banyak ketawa. Sesungguhnya banyak ketawa boleh mematikan hati."
(Hadith sahih riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)
Rasanya ini tak perlukan sebarang contoh. :)

Artikel ini dipetik dari
sini. Qur telah mengubah dan menambah sedikit idea kurang bernas dari diri Qur sendiri.


Astarghfirullah.. rasa terkesan sangat. Semoga sedaran ini dapat sentiasa melekat di ingatan dan hati Qur dan juga pada sesiapa yang telah membacanya insyaAllah.

Assalamualaikum.