Cinta...

Assalamualaikum wr.

Perasaan cinta sesama manusia sudah tentu wujud di dalam setiap insan.
Cinta Ibu Bapa...
Cinta adik-beradik...
Cinta saudara-mara...
Cinta sahabat karib...
Cinta yang bukan mahram...

Cinta yang terakhir tu memang wujud namun janganlah kita terlalu taksub dengannya.
Jangan kerana ia,kita abaikan cinta yang PALING penting- Cinta kepada Allah.

Jika si dia sentiasa memberikan kita hadiah,
Allah sentiasa memberikan kita nikmatNya.

Jika si dia sentiasa menemani kita ke sana ke mari,
Allah sentiasa menemani dan melindungi kita di mana-mana 24jam.

Jika si dia sentiasa membuat kita terhibur dan gembira,
dari mana datangnya perasaan itu jika bukan dari Allah?

Jika si dia sentiasa membantu kita,
bantuannya itu tak akan berlaku tanpa keizinan Allah.

Sanggupkah kita lebihkan cinta dia dari cinta Allah yang mencipta kita?
Sanggupkah kita mementingkan kehendak si dia dari kehendakNya?
Sanggupkah kita memakan masa dengan si dia dari menggunakan masa itu untuk
menghadapNya?

Sanggupkah kita melafazkan kata-kata cinta kepada si dia sebelum melafazkanNya kepada yang Maha Penyayang?
Sanggupkan kita gadaikan agamaNya semata-mata untuk bersama si dia?
Sanggupkah kita???Sanggupkah kamu???
Sanggupkah saya???

tak sanggup...


Sesungguhnya, tidak akan ada dalam hati cinta kepada Allah sekiranya dalam hati sudah terlebih dahulu ada cinta kepada manusia...

Ketahuilah cinta Allah itu kekal selamanya.Dalam Islam,cinta yang utama adalah cinta kepada Allah.
Kedua,kepada agama.
Ketiga,kepada Ibu Bapa tersayang.
Keempat,kepada pasangan yang halal.

Yang kita cinta kerana agamanya. Yang kita cinta
kerana Allah. Yang akan mendorong kita kepada kebaikan dunia dan akhirat insyaAllah.Bukan semata-mata kerana wajahnya atau perangainya.
Kerana wajah tidak kekal selamanya dan perangai akan berubah tanpa akidah.


Semoga blog post ini menjadi peringatan kepada diri ini yang sering terlupa dan lalai dan juga kepada sesiapa yang membaca insyaAllah.
Wallahua'lam.

Assalamualaikum.

what makes us different



Assalamualaikum wr wb.
"Sebutir MUTIARA yang BERHARGA lahir dari seekor tiram yang berkualiti. Duduknya di dasar laut yang dalam, semakin DALAM ia Semakin TINGGI nilainya. Begitulah perumpamaan MARUAH seorang MUSLIMAH..."

(derived from aminmenulis)

Backstreet Boys.
Ah? What do they have to do with the above quote?
Nothing really. But one of their songs do.Some of you may have heard it. Its entitled "
What Makes You Different Makes You Beautiful." It's in my blog's music player. :)

Even the mere song title is intriguing isn't it?
Though in the song it describes someone so dear and special to them, to me,it may also be used to describe a true muslim's view of a true muslimah.
Let's look at the lyrics together shall we?

1.You don't run with the crowd,you go your own way
As muslimahs,we go with the muslimah crowd. Not with the others.
If they want to dress up all trendy,let them.
If they want to cover their natural beauty with chemicals called
make-up, let them.
If they want to show off their hair,dye it,curl it etc,let them.
We are muslimahs. We are special enough as we are.

2.You don't play after dark
Memang tak elok pun keluar malam-malam.hehe

3.Got your own kind of style that sets you apart

Enough said. :)

4.I know sometimes you feel like you don't fit in
It's normal. Especially for teens like us. My personal thoughts,it's better that way. Not only do we impress Allah by not being like the majority, but it also makes us unique. Now isn't that special my dear sisters?

These are just some of the lyrics that i can relate to us being muslimahs.
Though these point of views are from a mere girl who still have a lot to learn,i presume the brothers would agree with me saying that a true muslimah is priceless and extremely special compared to those who only act or seem like it.
Right?heh

May Allah guide us to be good muslims and muslimahs.
May Allah always be with us and remind us when we go astray.
May Allah protect us all insyaAllah.



Assalamualaikum.

Bersyukurlah...

Assalamualaikum wr wb.

Manusia.
Kita semua sangat istimewa. Kita tidak seperti makhluk Allah yang lain.
Kerana kita diberi pilihan dalam hidup.
Mengapakah para malaikat sentiasa berzikir kepada Allah?
Kerana mereka dicipta begitu.
Mengapakah sang mentari sentiasa menyinar?
Kerana ia dicipta begitu.

Namun kita istimewa. Kita diberi pilihan. Freedom of choice.
Yang ini atau yang itu.
Yang baik atau yang buruk.
Pahala atau dosa.
Syurga
atau neraka.
Sedar atau tidak,kita sentiasa terdorong untuk membuat pilihan yang dibenci Allah.
Astarghfirullah...

Sekarang ini,ramai yang sakit. Adik Qur sendiri sedang demam. Lemah tak bermaya. Syafahullahu khairan...
Kadangkala, apabila kita sakit ,kita mula terfikir "Ya Allah,dah sakit macam ni,nak sembahyang pun susah...kalau mati macam mana nanti? Aduh..."
Tetapi di kala kita sihat,payah sungguh untuk menunaikan sembahyang.
Kita sering melengah-lengahkannya...

Betul tak? Tak elok menipu... Tak mengapa. Qur pun. Semoga Allah tabahkan iman kita dan jauhkan kita semua dari sifat malas,insyaAllah.

Malas.
Sifat syaitan. Tapi rasanya,syaitan tak malas mana pun.
Rajin sangat-sangat mereka berusaha untuk menyesatkan kita.
Kesimpulannya, orang yang malas lebih teruk dari syaitan. huhu. (pandai-pandai buat kesimpulan sendiri.heh)
Maka,marilah kita semua menjadi muslimin dan muslimat yang RAJIN!

Sekian,
Assalamualaikum

Mid-break

Assalamualaikum wr wb.

Alhamdulillah...
After much complications,miscommunications and consolations, i'm home. :)
Im on my mid-break at the moment.1 week is all i have. But that's enough for me insyaAllah.

I'll post pictures insyaAllah.(insyaAllah maybe.heh) but not now.
My phone's bluetooth is misfunctioning and i don't have my usb cable.
And i can't seem to find my card reader at the moment....

So insyaAllah,after finding it i'll post some pictures.insyaAllah.:D
Right now,i need some rest.

Assalamualaikum.

Home Sweet Home

Assalamualaikum wr wb.

Pejam celik,pejam celik, dah sebulan Qur berada di sini.
SubhanAllah...cepat sungguh masa berlalu.

Minggu akan datang ni insyaAllah Qur ada mid-term exam. Kertas Communication.heh
Sabtu nanti pula ada mid-term English Reading.
InsyaAllah boleh... Yakin dengan Allah. Yakin dengan benar.

Tapi yang paling best sekali ialah: petang Sabtu,usai ujian insyaAllah, Qur akan pulang ke tanahair! :D Rindu rumah.huhu

Kalau nak dikirakan banyak lagi perkara yang Qur rindu dan banyak juga yang Qur ingin buat.
Namun apakan daya... cuti seminggu nanti akan diikuti pula dengan ujian-ujian mid-term yang belambak-lambak. History...Sociology...Political Science...Basic Themes of Al-Quran...
Belum termasuk assignment lagi tu.hehe.

Tapi takpelah. Alhamdulillah,ada juga kerja nak dibuat di rumah nanti. Kalau tak hari-hari makan tidur makan tidur sahaja. heh.Tapi rasanya masa untuk kawan-kawan tu pasti boleh diluangkan. :D

Lapar pula.heh

Di sini Qur telah menyertai sebuah kelab khusus untuk pelajar asing. Namanya, Global Committee Club. Namun,kebanyakan ahli-ahli kami dari negeri Kyrgyzstan.
Negeri apa tu?
Dekat mana?
Ah...dia dekat-dekat dengan negeri s-... eheh.nak tercakap ayat dari filem P Ramlee pula.
huhu..
Krygyzstan ni dekat dengan negeri Cina dan Russia. Qur pun baru tahu akibat menghafal peta dunia tempoh hari. (ada test.heh.kalau tak,Qur pun tak tahu.)
Ada juga 2 orang dari Brunei,sorang dari Indonesia,sorang dari Palestine dan yang lain berasal dari beberapa negeri yang jauh-jauh belaka...heh

Alhamdulillah,best lah juga. Dapat kenal kawan-kawan baru dan dapat memperbaiki bahasa inggeris Qur kerana mereka hanya berbual dalam bahasa inggeris sahaja. (kalau guna bahasa mereka sendiri,melopong lah Qur.huhu)

Baiklah,Qur berhenti di sini dahulu.
Assalamualaikum wr.