Like Cupcakes We Are


بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Cupcakes.
Sweet, soft,moist cupcakes.
Nowadays, cupcakes seem to have more designs than before.
Credits to the chef/baker of course. Really talented those people are... masyaAllah...



Despite being different in colour, having different icing designs and condiments, all the cupcakes are pretty, eye catching and even beautiful to the eye (of course, beauty lies in the eyes of the beholder).
Even the most simple cupcake almost never fail to make our mouth water.



Kinda similar to us in a way...
We are all beautiful.
Why? Because we are creations of the best Creator ever: Allah.
We might be different, but we are all beautiful in our own ways.

Like the cupcakes, some may have more 'condiments' than others, while some may have less.
Nonetheless, those extra or lesser 'condiments' are His ways of testing us.
To see if we will praise, be humble and grateful to Him.

Not to become vain, conceited people who forget that everything we have belongs to Him (for those with extra 'condiments').
Or become those who are not grateful for what they already have (those with lesser 'condiments'). Na'udzubillah min dzalik.

"قال هذا من فضل ربي ليبلوني ءاشكر ام اكفر ومن شكر فانما يشكر لنفسه ومن كفر فان ربي غني كريم"
(27:40)
He (prophet Sulaiman a.s) said: "This (is) from my Lord's blessing, to test me do I be grateful, or I disbelieve, and who thanked/became grateful, so but he thanks/becomes grateful for his self, and who disbelieved, so then my Lord (is) rich, honoured/generous ." (source)

Not forgetting those filled cupcakes...
chocolate fudge...
mint...
strawberry jam...
ice-cream...



(aduhai...hehe)

Some of these cupcakes might be beautiful both inside and out.
While others might appear simple and perhaps a little less eye catching than others...
but it has a surprise inside that will leave people craving for more.
An inner beauty...
And to me, personally, this is what's important.

For us, the fillings would be fillings of Iman, taqwa and all the good and praiseworthy traits. No, we can't be perfect. But there's no harm in aiming to be the best we can, right?

So let's see...
we already are beautiful in our own way.. add that inner beauty and - masyaAllah tabaarakAllah...we're even better than the best cupcake in the world! (kembang lah tu.hehe)

And remember, you don't have to show all of your beauty to the world. Save it for that special person insyaAllah.

So cheer up!
You are beautiful! (no matter what they say... hehe)
And if someone praises you for it, say thanks to Allah..because everything belongs to Him.
And without Him, you wouldn't even be here.

Wallahua'laam.
Assalaamu'alaikum wr.




Note: This post is first and foremost a reminder to myself before others,a reminder for us to be grateful and appreciative of our appearance. At times we (especially Muslimat) might be envious of other people's beauty and might change our own appearances temporarily / permanently to look like them.


 It's also intended to cheer people up...
So, hope it cheered you up! Even if it didn't, hopefully the pictures did. hehee.



Biar...

بسم الله الرحمن الرحيم

Biar kurang teman,
asalkan tak kurang iman.
Biar hilang kekasih
asalkan tak hilang kasih Tuhan.

Biar dikata sombong,
asalkan maruah masih dijunjung.
Biar dianggap menyendiri
asalkan denganNya kita tetap berhubung.

Biar tidak bergaya,
asalkan aurat terpelihara.
Biar kurang berkomunikasi
asalkan hati dapat dijaga.

Biar kehilangan harta,
asalkan tak kehilangan nyawa.
Biar orang nak kata,
asalkan tetap diredhaiNya.

Biar dan jangan difikirkan lagi,
setiap yang hilang pasti diganti.
Itulah janji dari yang Maha Mengasihi,
dan janjiNya itu sudah tentu pasti.





Wallahua'laam
Assalaamu'alaikum.

Sanah helwah ya Abi

بسم الله الرحمن الرحيم 

terus meneruskan perjuangan

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Update ringkas dari Qursiah.
Result finals hari tu Alhamdulillah.
Minggu depan sem 2 akan bermula.
Esok insyaAllah Qur berangkat ke Malaysia,
untuk pulang ke kampusku yang tercinta. (boleh lah..hehe)

Barang-barang tak habis pack lagi,
tapi sempat pula tukar layout blog ni..
Macam ni lah anak-anak muda zaman ni...
Perkara yang penting ditolak ke tepi. (astarghfirullah..)

Baiklah,di sini sahaja post hari ini,
semoga sentiasa bersyukur dengan kehendak Ilahi.
Setiap ketentuanNya ada rahsia tersendiri..
bersabar sahajalah dan tabahkan hati. (insyaAllah.)

sunset mahallah Halimah

Assalaamu'alaikum.



Adik Adikku...

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Awal Muharram akan tiba tak lama lagi. Semoga kita mampu berhijrah untuk menjadi hambaNya yang lebih baik insyaAllah. 
Tahun baru juga bermakna usia kita akan naik satu angka.. 
Untuk Qur pula, ia bermakna bab remaja dalam novel kehidupan Qur bakal tamat.. 
Akan bermula pula satu babak baru iaitu babak awal puluhan.. masyaAllah.. dua puluh tahun..2 dekad..

Terasa diri ni tua dah.. eh, tak. Bukan tua... tapi dewasa...hehe.

Maka oleh itu, kak Qur (cewah.hehehe) ada beberapa peringatan untuk adik-adik, baik yang akak kenali atau belum kenal lagi.
Peringatan ini berdasarkan apa yang telah akak lihat dan lalui (1st hand / 2nd hand experience) sepanjang (atau sependek) usia remaja belasan tahun akak.
Peringatan yang terutamanya untuk diri akak, khususnya kepada adik-adik (supaya belajar dari kesilapan kami i.e. kakak2 dan abang2 anda.) dan juga buat sesiapa yang membaca insyaAllah.



Adik adikku,
Usia muda adalah satu permulaan.
Di sini bermulanya satu perjuangan,
satu perjuangan di dunia sebagai insan
yang tak akan terlepas dari pelbagai cabaran.

Adik adikku,
masalah yang dihadapi bukanlah penamat dunia.
hadapilah ia dengan sabar dan tabah.
ujian itu adalah tanda sayangNya pada kita,
dengan menghadapinya kita mampu menjadi lebih baik dari sebelumnya.


Adik adikku,
tali silaturrahim janganlah diputuskan.
bukankah semua mu'min itu bersaudara?
berbaik sangka dan murahkanlah senyuman,
jika ada yang tersalah, maafkanlah dia.


Adik adikku,
janganlah dikau bermain cinta
cinta yang masih tak tentu lagi halalnya.
cinta yang masih tak pasti adalah keranaNya.
cinta yang indah hanya untuk sementara.
Kerana sekarang ini bukanlah masanya.
Percayalah... Kesilapan kami jangan diulangi.
Jagalah diri dan peliharalah hati,
nescaya satu hari nanti kau akan temui
cinta hakiki yang kekal abadi. 


Adik adikku,
ku akui diriku tidak terlalu berusia,
diriku sendiri masih berdarah muda.
ku sendiri masih melayari gelombang kehidupan,
ku sendiri masih mencari ilmu dan juga pengalaman.

Adik adikku,
kerana sayang ku menasihati,
kerana cinta ku menperingati.
Peringatan yang ditujukan juga untuk diri ini.
Semoga istiqamah bersama tuk mendapat redha Ilahi.
Berjuanglah,semoga kita bertemu nanti
di taman nan indah di Syurga Firdausi.

InsyaAllah,amin ya rabbal 'alamin.

Wallahua'laam.
Assalaamu'alaikum warahmatullah.

Kalau tak nak,

بسم الله الرحمن الرحيم 

Kalau tak nak kemas, 
jangan berserakkan.
Kalau tak nak sakit,
jaga kesihatan.

Kalau tak nak terbakar,
jangan bermain api.
Kalau tak nak bertanggungjawab,
sila jaga diri.

Kalau tak nak berdosa,
jangan dekatinya.
Kalau tak nak dimurkaiNya,
jauhilah laranganNya.


Peringtan untuk diri Qur sendiri dan sesiapa yang membaca insyaAllah.

Wallahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

Tersenyumlah...

بسم الله الرحمن الرحيم 


Tersenyumlah
pabila menghadapi kesusahan.
Kerana itu adalah ujian dari Tuhan
Satu peluang untuk mempertingkatkan iman
dan beroleh kesabaran.

Tersenyumlah
jika ada yang mencaci
Gunakan ia sebagai muhasabah diri
kerana dari kesilapan kita tak mungkin lari
namun kesilapan itu mampu kita perbaiki.

Tersenyumlah
tatkala ditimpa musibah
Memang ianya agak susah
namun sepenuh hati percayalah
usai musibah akan datang berita gembira
itulah janji Tuhan kepada kita.

Tersenyumlah
Kerana senyuman mampu mengubah persepsi kita*
Senyuman mampu menyirnakan rasa gelisah.
Sedangkan ribut taufan pun akan reda akhirnya
diganti pula dengan pelangi nan indah di mata.

Tersenyum dan bersabarlah,
Bertenang dan berdoalah,
Semoga kita akan berjaya di dunia
dan di akhirat juga,
InsyaAllah.

Amin.


comel je kucing ni. ^_^

*menurut salah satu teori psikologi, ekspresi wajah mampu mengubah cara kita menafsirkan sesuatu keadaan.
Contoh, bila ada yang memarahi kita, dan kita tersenyum, kita tak akan terasa atau berduka..sebaliknya kita akan berasa tenang.
Kalau nak try boleh cuba. Kalau nak cuba boleh try. hehe


Wallahua'laam.
Assalaamu'alaikum

'Eid Adha

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Alhamdulillah, selesai sudah finals Qur untuk sem pertama tahun ni. Dan syukur Alhamdulillah Qur berpeluang untuk pulang ke tanahair, ke pangkuan keluarga, dan dalam keadaan yang sihat dan baik-baik belaka...

Taqlid.
Dalam bahasa Inggeris, taqlid membawa maksud blind follow. Dalam kata lain, kita membuat sesuatu dengan membuta..tanpa usul periksa atau soal siasat. (macam detective pula main soal siasat.hehe.) Islam sangat tidak menggalakkan taqlid ini kerana Al Quran sendiri sangat mementingkan 'Ilm yaqeen, yakni ilmu yang pasti kebenarannya.

Which is why rasanya, pengertian disebalik satu amalan tu sangat penting. Kalau kita lakukan sesuatu perkara tu, kita harus tau erti disebalik perkara itu.. Sekarang ni, kita sudah pun mempunyai kemudahan yang lebih : internet. Kalau semasa sekolah rendah dahulu 'Teman Setia Anda' merupakan satu buku kecik berwarna hijau, sekarang ni 'Teman Setia Anda' adalah satu laman yang bernama : Encik Google.
Tanya je dia...mesti dia jawab. :)

Ilmu sudah tersedia. Maka carilah ilmu itu.
"Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang berilmu (dari kalangan kamu) beberapa darjat". (58:11)

'Eidul Adha.
Terdapat perkataan 'Eid pada istilah di atas tu. Perayaan. Sesuatu yang memeriahkan.
Namun dari apa yang Qur lihat, kemeriahan 'Eidul Adha tahun ni sekadar limited pada ucapan-ucapan (baik di FB, via SMS atau di mulut), sesi korban, takbir dan sesi memasak juadah raya. Itu pun nampak kurang meriahnya kalau dibandingkan dengan 'Eidul Fitri. Adakah mungkin kerana kita tidak faham erti 'Eidul Adha? Perlukan sambutan 'Eidul Adha semeriah 'Eidul Fitri?

Haa.. mari kita tanya Encik Google.
Encik Google kata, suruh tengok link ni. Meh Qur kongsi sedikit apa yang terdapat di link tu:-

Dua perayaan untuk kita rayakan ada disebut dlm hadith yg maksudnya:
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam (daripada Mekkah selepas hijrah) telah sampai ke Madinah dan bagi mereka (penduduk Madinah) ada dua hari untuk berpesta menyambutnya (iaitu hari Nairuz dan Mehrajan).
Lalu Baginda bertanya: “Apakah yang berlaku pada dua hari tersebut?”
Mereka menjawab: “Kami berpesta pada dua hari tersebut di zaman Jahiliyah.”
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menukarkan kepada kamu dua hari tersebut kepada hari yang lebih baik iaitu hari raya adha dan hari raya fitrah.” (Hadis riwayat Abu Daud dan an-Nasa’i e)
Daripada hadis di atas jelaslah bahawa hari kebesaran dan hari perayaan Islam itu ialah hari raya adha dan hari raya fitrah.
Tapi di negara Malaysia kita ni (ehem.sini pun sama...) , sambutan Aidilfitri lebih meriah drp Aidiladha kecuali di beberapa negeri. Dah sekian lama camni..persoalannya boleh tak kalau kita nak rayakan Aidiladha semeriah Aidilfitri? Tentu saja boleh..cuma takde sape yg start nak memeriahkan kecuali negeri2 macam Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah.

Hmm.. See..
Mungkin kita masih belum benar-benar faham erti sambutan 'Eidul Adha ni...
Pernah Qur post tentang ni di blog ni. Kalau rajin, boleh baca di sini. Ini sedikit petikan dari post tersebut:-

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan."(Hadis riwayat At-Tirmizi)
Kita juga sewajarnya menziarahi sanak-saudara dan keluarga terdekat serta kenalan untuk menguatkan ikatan persaudaraan sempena menyambut Aidiladha. Kegembiraan meraikan hari raya amat digalakkan dalam mentauhidkan Allah.
Ibadat korban mencerminkan dua perkara.
Pertama, ia adalah wasilah atau perantaraan bagi mengeratkan hubungan sesama anggota keluarga dan masyarakat.
Kedua, ibadat korban mencerminkan sifat keihsanan yang sangat dianjurkan Islam.

Tetapi timbul pula soalan: adakah 'Eidul Adha sekadar korban sahaja?

Apakah erti pengorbanan yang sebenar pernah anda lakukan? 
Adakah seperti Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s? 
Cuba kita muhasabah diri dimanakah lambang ketaatan kita? Kami Bukan Nabi Dan Rasul.. Ya.. Memang benar.. Bukan Nabi apatah lagi Rasul, salahkah kita mengambil iktibar dan pengajaran dari peristiwa mereka?
Sejauh mana taatnya kita pada perintah Allah ? Adakah kita sudah berjaya menggalas tanggungjawab kita sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini?
(source)

MasyaAllah... sudahkah kita?
Sudahkan saya? Mari muhasabah seketika...
*muhasabah... minum air.... kunyah roti sikit...*
Ok dah. hehe.

Kalau kita mampu korbankan duit untuk kemudahan harian..
kalau kita mampu korbankan masa untuk belajar...
kalau kita mampu korbankan tenaga untuk bekerja...
mengapa tidak kerana Allah?

Korbankan harta keranaNya...
korbankan masa untuk menyampaikan ajaran agamaNya...
korbankan tenaga demi mendapat redhaNya...

Sudahkan kita korbankan nikmat-nikmat yang diberi untuk Nya?
Jika ya, cukup kah?
Rasanya tak mungkin akan cukup... tapi apa salahnya jika kita lakukan yang terbaik, kan?
Selagi ada kesihatan...
Selagi ada kemampuan...
Selagi ada nyawa...

InsyaAllah...
Semoga 'Eidul Adha tahun ini lebih bermakna dan semoga amalan-amalan kita diterima dan ikhlas keranaNya..ameen.

Sesungguhnya Qur hanya seorang pelajar yang teramat cetek ilmunya. Apa yang ditulis hanya sekadar perkongsian ilmu yang telah Qur jumpa biiznillah sebagai peringatan terutamanya pada diri Qur sendiri. Pastinya mungkin ada kesilapan dan kekurangan pada post ni. Maka sesiapa yang ternampak atau tahu kesilapan/kekuranagn itu, harap betulkan dan tambahkan insyaAllah. :)

Wa akheerul kalaam, 'Eid Adha al Mubarak ilaikum. Kullu 'aam wa antum bikhair insyaAllah.
Assalaamu'alaikum warahmatullah.


PS: Kemeriahan yang dimaksudkan adalah kemeriahan yg mengikut hukum syara'. Bukan meriah suka-suka sampai lupa akhirat ye.. :)

Abang

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Update ringkas dari Qur.
Abang Qur sudah pun berangkat ke Madinah malam Isnin hari tu.
Alhamdulillah, Qur berpeluang untuk hantar abang ke airport.
Tak pasti pula kalau abang baca blog ni, tapi akak nak cakap..


Abang,
Semoga sentiasa dilindungiNya,
semoga niat belajar ikhlas untukNya dan agamaNya.
Semoga tabah hati dan kuat iman,
semoga bertambah ilmu dan juga pengalaman.

Abang,
Ketahuilah kami sentiasa mendoakan yang terbaik untuk abang,
memang kesusahan itu akan dihadapi setiap pejuang,
namun semua itu adalah takdirNya untuk kita,
dan setiap takdir itu pasti ada hikmahnya.

Abang,
Gula yang manis boleh membawa penyakit,
Pegaga pula bagus walaupun ia pahit.
Maka sabar dan senyumlah tatkala berhadapan dengan kepahitan.
'fainna ma'al 'usri yusra', itu janji Tuhan.

Abang,
Ingatlah Allah di mana-mana,
keluarga tersayang ni pun jangan lupa.
dekat sana tu, doa-doakan lah kami semua,
kalau balik nanti, jangan lupa belikan jubah.  (hehehe)

Sekian.
Nak sambung belajar pula.
Assalaamu'alaikum.

Tadi saya nak belajar...

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Tadi pagi saya nak belajar...
Lalu saya pun pergi membuka jendela,
agar ditemani angin pagi yang sejuk dan segar.
Terlihat pula bulan yang masih terang nan indah,
Walaupun pagi sudah diterangi cahaya.

Handphone pun dicapai secepatnya,
untuk memetik gambar keindahan ciptaanNya.
Teringat pula gambar yang dipetik pada malam sebelumnya,
Lalu saya pun ke laptop untuk melihat kedua-duanya.

Bila laptop dibuka,
saya lekas terleka.
Astarghfirullah, bila nak belajarnya?



Tadi saya nak belajar...
Lalu saya pun mengeluarkan buku dan kertas.
Pensel diambil untuk menulis nota.
Namun apakan daya...
Pensel saya terbelah dua.

Anda tidak percaya?
Ini buktinya...

gambar kabur.. kamera hp ni tak ada function autofocus atau macro.


sedih tak terkata...
syukurlah ada pensel extra. :)


Tadi saya nak belajar...
Tapi bila terlihat gambar pensel di atas tu di handphone saya,
saya terfikir, 'hmm..macam cantik lah pula..'
Apa yang terjadi seterusnya..
hehe..biarlah gambar2 ini yang meneruskan cerita. :D


sungguh.nak belajar dah tu..


"Hai.Nama saya Qurtak." (Qursiah + Kotak) heh.



Tadi saya nak belajar...
'Dari tadi asyik kata nak belajar,
Tapi tak belajar2 pun', kata hati saya.
Baiklah, saya belajar sekarang, jawab saya..

Assalaamu'alaikum wr. 



Peringatan pada diri: Jangan lengah-lengah. Masa tak akan menunggu kita. Sesungguhnya mereka yang tidak menggunakan masa untuk perkara yang bermanfaat atau ibadah adalah rugi. Na'udzubillah.
BELAJAR QUR, BELAJAR!

Tenang, Sabar dan Positif

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Tahukah anda?
Tahu apa? hehe.

Tahukah anda bahawa dalam 24 jam hidupan harian kita,
20% dibentuk oleh perkara yang telah ditakdirkan olehNya untuk terjadi pada kita.
Baki 80% pula dibentuk/dipenuhi dengan reaksi kita terhadap takdir itu.

Contoh:
Katakan pagi itu anda hendak ke kelas.
Sebelum ke kelas, anda bersarapan terlebih dahulu (kerana sarapan itu penting ye.)
Anda pun meng'order' secawan kopi O (sebab nak tahan ngantuk dalam kelas.hehe) dan karipap seringgit.

comel. ^_^

Dengan cawan kopi di tangan kanan dan karipap di tangan kiri, anda pun jalan mencari tempat duduk kosong di cafe.

Namun dengan ketentuanNya, anda telah dilanggar oleh seorang hamba Allah yang mungkin masih mamai pagi-pagi tu...
atau mungkin dia sudah terlambat untuk ke kelas..
atau mungkin sambal nasi lemak yang dia makan tadi power sangat.. (macam2 possibility)
maka kopi O yang hitam dan pekat di tangan anda itu tertumpah pada baju atau tudung anda. Jeng jeng jeng...
(nasib baik karipap tu dalam plastik. kalau tak... sedih kempunan je.huhu)

Itu adalah takdirNya. 20% ye.
Reaksi 80% pula...

Reaksi 1:


Anda marah.Mengamuk.Bengang. (dan segala emosi yang sewaktu dengannya)
Baju atau tudung dah kotor ni... dah lah kopi tu panas. habis melecur.

Anda pun memarah, menengking, untuk yang ganas sikit,mencarut (tapi cubalah untuk jangan mencarut waktu marah tu.kawal ye... ^_^) dan untuk wanita pula, meleter.
Semua ini akan memakan masa. Selagi anda rasa tak puas, anda akan terus menerus memarahi dia, betul tak?
Tak elok menipu... hehe
Asyik sangat marah orang, anda tak sedar bahawa kelas anda akan mula tak lama lagi.

Maka dengan perasaan geram, anda pun pergi mencari bilik air untuk mencuci kesan kopi itu.
Tapi kerana anda sibuk memarahi hamba Allah tu tadi, kesan air tu dah kering dan semakin susah untuk dibersihkan. Aduh...kelas dah nak mula ni..

Dan atas sebab kemarahan anda juga, fikiran dan fokus anda tidak menentu..lalu bilik air yang anda selalu singgah tu pun anda tak jumpa. Serabut!

Buang masa kan?
Hati dan perasaan pun tak tenang.
Baju/tudung pun kotor.
Rasa-rasa, boleh ke fokus dalam kelas nanti?


Reaksi 2: 

Selepas terkejut dengan tumpahnya air kopi panas tu, anda relax.
'sabar...assobru minal iman..', kata anda dalam hati.

Anda lihat wajah hamba Allah tu dah pucat. Tapi dalam pucat-pucat tu, anda terlihat ada 'urgency' pada wajahnya. Maka anda pun berkata "Takpe,takpe...its ok." lalu melemparkan senyuman padanya. (saje nak kasi dia rasa bersalah.hehehe. takdelah.. senyuman ikhlas untuk memberitahu dia yg anda OK.)

Selepas saling maaf memaafkan (macam hari raya pula..tapi iyalah..maaf2 ni bukan untuk hari raya je...betul tak?) , anda pun terus mencari bilik air. Sempat anda mengelih pada jam di tangan, 'syukur alhamdulillah, masih ada masa lagi.'

Usai mencuci kesan kopi tu, anda pun duduk sekejap untuk menikmati keenakkan karipap tadi.
Alhamdulillah, sempat juga sarapan walaupun tercekik-cekik.hehe.

Tetapi anda pandang jam di tangan lagi, 'Eh, ada lagi 10 minit lah...'
Maka anda pun order secawan kopi O lagi.. (mesti nak kopi O juga.hehe)
Selepas itu anda pun terus ke kelas.

Dengan perut yang berisi, mata yang segar dek kopi, dan hati yang tenang kerana telah memaafkan hamba Allah tadi, tentunya anda akan berasa lebih senang untuk fokus di kelas, kan?

Maka oleh itu, hadapilah setiap takdirNya dengan sabar, tenang dan positif.
InsyaAllah anda tak akan rugi apa-apa dan hari anda akan dilalui dengan penuh keceriaan dan rasa syukur kepadaNya.

Mungkin agak payah pada awalnya. Tapi insyaAllah, lama-lama nanti akan jadi satu kebiasaan. :)
Jadi, mari pakat hadapi takdirNya dengan positif dan sabar! :D

Wallahua'laam.
Assalaamu'alaikum wr wb.



Nota: info ini telah dikongsi oleh seorang ustaz (lupa pula nama dia) semasa Qur menghadiri satu talk Khamis tu.

Berita Terkini

Assalaamu'alaikum wr wb.
:)

Selamat pagi para pembaca (entah siapalah yang sudi baca blog ni..huhu).
Semoga hari ini dan hari-hari yang akan datang dilalui dengan tabah, tenang dan sabar insyaAllah.
Ingatlah Allah, nescaya Dia akan mengingatimu. :)

Sedar tak sedar, Qur sudah pun berada di penghujung semester pertama di sini.
Cepat sungguh masa berlalu... 2 minggu lagi, kelas akan tamat.
Dan tak lama selepas itu, musim peperiksaan akan bermula dan berterusan selama 2 minggu.
Ya Rabbi, bersediakan diri ini? Yassir li wa laa tu'assir li yaa arhama rahimin...

Hmm.
Tak banyak yang berlaku sejak kebelakangan ni...kecuali test, quiz, midterm dan assignment sahaja...hehe.

Tapi macam pelik pula kalau biarkan post hari ni tergantung kosong tanpa memberi apa-apa manfaat kepada pembaca...

Maka oleh itu, Qur ingin kongsi 7 amalan harian Rasulullah s.a.w. yang telah dikongsi oleh seorang kakak semasa halaqah minggu lepas. InsyaAllah, semoga dapat dijadikan amalan harian kita juga insyaAllah.

1. Solat Tahajjud
Kalau biasanya musim exam ni, kita akan tidur lewat untuk study, kali ni kita ubah pula.
Tidur awal, bangun awal, solat tahajjud, study, solat subuh (+amalan biasa) , sambung study.

InsyaAllah, biasanya bila kita study awal-awal pagi ni, ilmu cepat masuk. Lebih-lebih lagi bila diiringi dengan solat tahajjud. :)

2. Solat Duha
Satu ibadah yang mudah tapi jarang dilakukan...semoga dapat kita amalkan bersama insyaAllah..

3. Membaca dan tadabbur al-Quran
Membaca al Quran = baik.
Membaca maknanya dan memahami isinya = lebih baik.

4. Berwuduk
Kelmarin, ada seorang kawan Qur kata pada Qur,
"Hmm. Bila amek wuduk ni muka nampak lagi cantik kan? Tak payah nak pakai makeup semua..."
hehe.
Tapi memang benar kan?
Tapi janganlah sampai tersalah niat bila berwuduk tu. Berwuduk lillahi ta'aala insyaAllah. ;)

5. Berzikir
Dengan berzikir, hati akan lapang, fikiran akan tenang dan pahala pun akan bertambah insyaAllah.

Dari dengar lagu yang entah apa-apa masa waktu lapang tu, buka lah mp3 zikir (atau selawat pun ok juga). Tak melalaikan + dapat pahala + ketenangan dan ketenteraman hati dan jiwa.
Tak nak ke? hehe

6. Bersedekah
Kalau nampak mana-mana tabung tu, seluklah tangan dalam kocek, keluarkan dompet, ambillah syiling (kalau pitih pun ok je.hehe), dan bersedekahlah..

Kalau tak pun, kalau nampak kawan kita yang mungkin terlupa bawa duit, atau yang kering koceknya (atau orangnye.hehe), belanjalah dia... dikira sebagai sedekah juga tu insyaAllah...

Paling kurang pun, sedekahkanlah senyuman ... Sebaik-baiknya lelaki kepada lelaki, perempuan kepada perempuan ye... :)

7. Solat Subuh berjemaah
Amalan ini digalakkan untuk para muslimin sahaja. :)

Mulakan sikit-sikit dulu insyaAllah...
Amalan yang sedikit tapi berterusan itu lebih baik dari amalan yang banyak tapi terputus-putus.

Wallahua'laam.
Assalaamu'alaikum.



Nota:

pitih = duit kertas.

Wajah Berseri

Di kedai buku. Satu pertemuan antara dua orang sahabat lama.

Ana: Ayu! *tersenyum lebar*

Ayu: MasyaAllah, Ana! Lama sungguh tak bersua ya?

Ana: Iyalah Ayu..sejak masing-masing lanjutkan pelajaran ni, memang susah nak jumpa rakan-rakan semuanya... Awak sihat?

Ayu: Alhamdulillah.. Awak pula? Nampak wajah awak semakin berseri-seri ni... awak dah berpunya ke? hehe...

Ana: Hamdan lillah... ish, belum lagi lah... berseri-seri sebab jumpa awak agaknya. rindu!

Ayu: hehe..rindu juga! Tapi ... iyalah Ana, memang semakin berseri... Apa rahsia anda?

Ana: Yeke? Hmm... maksudnya, tak sia-sia lah saya amalkan amalan yang saya terbaca di artikel kelmarin..

Ayu: Amalan apa?

Ana: Saya terbaca satu artikel yang mengatakan, jika kita inginkan wajah yang berseri, kita harus mengamalkan sesuatu ni...

Ayu: Apa amalan itu Ana? Kongsilah dengan saya... *menarik-narik lengan baju Ana*

Ana: Saya akan kongsi..tapi sebelum tu, awak kene lepaskan lengan baju saya ni.hehe

Ayu: haha..ok. Dah lepaskan..- apa amalannya?

Ana: Artikel yang saya terbaca tu kata, kalau anda inginkan wajah yang berseri, perbanyakkanlah makan kuih seri muka.hehe


---------------------------------------------------------


Heehee.
Lama tak makan kuih tu.

Semoga terhibur di pagi hari ni insyaAllah.
Mulakanlah harimu dengan senyuman. :)

Assalaamu'alaikum wr.



Nota:
1.Kuih seri muka = Kuih putri salat.
2.tak.amalan tu lawak je. tapi kalau nak cuba juga, silakan... kot2 betul.hehe. :D

Risaunya kita...

بسم الله الرحمان الرحيم

Risaunya kita bila terlewat jumpa kawan,
Tapi kurang risau pula bila terlewat jumpa Allah.

Risaunya kita tentang pendapat orang terhadap kita,
Tapi kurang risau pula tentang pendapatNya.

Risaunya kita bila 'si dia' jauh di mata,
Tapi kurang risau pula bila Dia jauh di hati.

Risaunya kita akan kecantikan luaran,
Tapi kurang risau pula akan kecantikan dalaman.

Risaunya kita akan perkara-perkara duniawi,
Tapi kurang risau pula tentang hal berkaitan akhirat.



Na'udzubillah min dzalik.
Setiap manusia itu lemah dan sering terlupa.
Semoga Allah melindungi hati kita semua insyaAllah.
Wallahua'laam.

Sanah helwah ya gameeeeel~

بسم الله الرحمان الرحيم
Assalaamu'alaikum wr.


Selamat hari jadi ya akhii,
Semoga sentiasa di bawah lindungan Ilahi.
Semoga menjadi muslim yang sejati,
dan anak yang taat kepada ummi dan abi.
(cewah.semua term arab je.hehe)


Jangan lupa simpan kek sikit untuk akak tau. :D

Assalaamu'alaikum.

Ianya sudah tersedia..


بسم الله الرحمان الرحيم
Assalaamu'alaikum wr wb.


Rasanya, dah masuk 4 bulan sejak Qur lulus ujian memandu kelmarin. Dan sejak hari tu, Qur tidak lagi berpeluang untuk memandu. Risau juga kalau-kalau Qur terlupa cara-cara untuk memandu...

Tetapi Alhamdulillah, tadi sepupu Qur telah meluangkan masanya untuk membawa Qur memandu di kawasan UIA..Dan Alhamdulillah, dia mengizinkan Qur untuk memandu keretanya itu. Tetapi kereta dia kereta auto. Qur belajar manual je. huhu.

Pada awalnya, Qur agak terkial-kial.. hilang dah segala apa yang telah Qur pelajari di pusat latihan memandu kelmarin. Inilah akibatnya kalau kita hanya belajar tetapi tidak mengamalkan ilmu yang telah dipelajari itu.

Ini termasuklah segala ilmu yang telah kita pelajari.. Contohnya ilmu agama. Apa gunanya kita bertungkus lumus dan bersusah-payah memahami dan menghafal ilmu agama jika kita tidak mengamalkannya?

Contoh lagi, ilmu memasak. Apa gunanya kita membaca dan menghafal pelbagai resepi tetapi tidak memasaknya? Peringatan untuk diri Qur yang lemah ini insyaAllah.

Setelah beberapa minit berpusing-pusing di jalan yang kosong, Qur mula rasa bersedia untuk memandu di jalan utama kampus. Pada mulanya, rasa konfiden itu ada... namun setelah beberapa saat di jalanraya yang penuh dengan kereta-kereta yang memecut seperti di pertandingan F1, rasa konfiden itu pun mula memecut jauh dari diri Qur.hehe.

Pada mulanya, Qur berasa agak pelik. Qur ni pandu perlahan sangat ke?
Tetapi kata sepupu Qur, bukan silap Qur. Mereka yang silap. Kerana, had laju di jalan itu adalah 30km/h. Rasanya mereka memandu 50 atau 60km/h kot...

Undang-undang telah disediakan..namun kita tidak mematuhinya. Kot kot kalau ada kemalangan macam mana? Na'udzubillah min dzaalik...

Rasanya, dalam Islam pun tak ada bezanya. Undang-undang telah ditetapkan oleh Al Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w. , tetapi kita tidak mematuhinya. Allah maha mengetahui segalanya dan Dia tahu apa yang terbaik untuk kita.

Namun kita sebagai hambaNya yang lemah sering tidak sabar dan bertindak mengikut nafsu dan perasaan. Siapa yang rugi akhirnya?

Muhasabah dan peringatan untuk diri Qur yang sering terlupa insyaAllah...

Dan akhirnya, usai lebih 1 jam berpusing-pusing mengelilingi kampus, Qur mula berasa lebih konfiden untuk memandu kereta auto. Tapi rasanya untuk memandu di jalanraya luar tu...hehe...belum lagi kot. =D

Baiklah. Sampai di sini sahaja untuk hari ini.
Jika ada kesilapan pada kata-kata Qur, harap betulkan. Sesungguhnya Qur hanyalah seorang pelajar yang masih belajar dan tidak lepas dari membuat kesilapan.

Assalaamu'alaikum wr. :)

Knowledge and Humbleness

بسم الله الرحمان الرحيم
Assalaamu'alaikum warahmatullah dear readers.

Alhamdulillah, being at home has been great. Yet, tomorrow night, i'll be returning to Gombak with some other Singaporean insyaAllah. Do make doa for our safe journey insyaAllah. JazaakAllah khairan. :)

So many things done, so much knowledge gained.. May His blessings be with us always insyaAllah. Speaking about knowledge, here's a video shared by brother Nabil Farabi on Facebook and I just felt obliged to share it here with anyone who's reading this, insyaAllah.

Enjoy the video. May it benefit us all and make us better mu'min insyaAllah.
Assalaamu'alaikum.

Iman

بسم الله الرحمان الرحيم





Kenapa kita menyambut 'Eidul Fitri?

بسم الله الرحمان الرحيم
Assalaamu'alaikum wr wb.

Alhamdulillah, kita telah dipanjangkan umur untuk bertemu hari terakhir bulan yang penuh barakah ini.
Dan kini, kita telah pun tiba di hari yang terakhir...
MasyaAllah... cepat sungguh masa berlalu...

Terasa amalan yang telah dilakukan tidak cukup lagi..
Semoga umur kita dipanjangkan untuk bertemu Ramadhan yang seterusnya... ameen.

Ramai yang mengatakan bulan Ramadhan ini ibarat universiti dan tatkala tamatnya tempoh ramadhan, kita mungkin akan grad dengan segulung ijazah atau mungkin juga bertangan kosong sahaja.

Di setiap universiti, selepas grad, kita akan menemui masa yang amat sukar untuk kita di mana setiap ilmu yang telah kita pelajari harus diamalkan. Ya, waktu bekerja.
Untuk amalan bulan Ramadhan, waktu 'bekerja' adakah pada bulan-bulan yang seterusnya.

Sepanjang Ramadhan, kita telah mengislah diri kita, mempertingkatkan iman kita, memperbanyakkan amalan sunnah, sering bertadarrus, menjaga kata-kata, bersabar, dan sebagainya. Apakah amalan-amalan ini akan berterusan?
Atau adakah ia akan berhenti sebaik sahaja TV memainkan rancangan hari raya?

Apakah al Quran yang sentiasa dekat di hati dan tangan akan dibawa ke mana-mana selepas Ramadhan?

Adakah umpatan akan membasahi lidah kita sebaik sahaja Syawal tiba?

Adakah kesabaran kita akan terhad atau kurang hadnya selepas sebulan mendidik diri untuk bersabar?

Jika di bulan ramadhan ini kita sering berjaga malam untuk bersujud dan berdoa memohon keampunanNya, apakah di bulan-bulan seterusnya kita akan melakukan yang sama?
Atau kita hanya akan berjaga malam untuk belajar, bersembang dengan rakan-rakan, menonton TV atau movie di laptop?

Renungan untuk diri yang sangat lemah ini juga...
InsyaAllah, semoga kita dapat istiqamah dalam amalan kita sewaktu Ramadhan pada bulan-bulan yang lain..

Jika bulan-bulan yang akan datang ini adalah ibarat waktu pekerjaan, bulan Syawal pula bagaimana? Apa sebenarnya yang kita sambut pada hari raya?

Di kala hari raya, apa yang kita merayakan adalah perubahan yang telah kita usahakan sepanjang Ramadhan.. Perubahan kita untuk menjadi seorang Muslim yang lebih baik, seorang mu'min yang lebih soleh, dan seorang hamba Allah yang lebih taat, insyaAllah.

Seorang hamba yang lebih dekat kepada al-kholiq,
Seorang yang lebih penyabar, lebih pemaaf dan lebih rendah diri dari sebelumnya.

InsyaAllah, jika sepanjang Ramadhan kita telah usaha dengan sepenuhnya untuk mencapai semua ini, maka Hari Raya adalah hari untuk kita.

Jika sepanjang Ramadhan kita seperti biasa sahaja, puasa tidak, sembahyang tidak, mengumpat seperti biasa dan sebagainya... maka, apa yang nak kita raikan di hari pertama bulan Syawal ini?

Hari raya tidak bermaksud baju baru yang mahal , kasut baru yang berkilau ataupun barangan emas yang 'pakai dulu bayar kemudian' ..ia adalah perayaan fitrah kita di mana kita sepatutnya kembali kepada fitrah yang suci. Sebab itu hari raya dinamakan 'Eidul Fitri.. (عيد الفطر)iaitu, perayaan fitrah.

Wallahua'laam.
Apa yang Qur telah tulis di atas adalah hasil bacaan di web lain-lain dan secubit dari ilmu Allah yang telah Dia pinjamkan kepada Qur.

Semoga Syawal ini lebih bermakna dari Syawal yang sebelumnya insyaAllah.
Sekali lagi Qur ambil kesempatan untuk memohon maaf atas segala salah dan silap yang telah Qur lakukan.

Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semuanya..

Berpada-padalah bila bergembira,
sesungguhnya ketawa yang berlebihan itu mematikan hati.
Ingatlah Allah di mana-mana,
sesungguhnya ajal akan sampai tanpa kita sedari.

Peringatan untuk diri ini yang sering terlupa dan semua pembaca insyaAllah...
Wallahua'laam.

Assalaamu'alaikum wr. :)

Sedikit Sebanyak Apa Yang Telah Berlaku


بسم الله الرحمان الرحيم
Assalaamu'alaikum wr wb. :)

Apa khabar para pembaca? Bikhair insyaAllah.
Semoga hari-hari akhir bulan Ramadhan ini diberkatiNya insyaAllah.

MasyaAllah...sedar tak sedar, esok dah 30 Ramadhan...
Apakah amalan yang telah kita lakukan ini cukup?
Adakah ia ikhlas keranaNya?
Bertemukah kita dengan lailatul qadr?
Wallahua'laam...

Kita hanya mampu berusaha dan berdoa insyaAllah.

Ramadhan tahun ini agak berbeza untuk Qur.
Antara penyebab perbezaan ini adalah kerana untuk 3 minggu pertama berpuasa tu, Qur di kampus. Jadi, pengalamannya agak berbeza.

Pertama sekali, terawih.
Kalau dulu di rumah, biasanya abang atau bapak yang akan imamkan terawih.
Semasa di Nilai pula, kami biasa berterawih di bilik atau di masjid berdekatan.
Di sini pula, Qur berterawih di musollah mahallah Qur. Dan yang membezakannya adalah suasananya.

Terawih di musollah ini diimamkan oleh pelajar-pelajar UIA sendiri. Rasanya, semuanya seniors. Walaupun kami hanya melakukan 8 rakaat, pada Qur, cukuplah buat masa ni.
Dan selepas terawih, imam pasti akan memberi tazkirah kepada kami semua.
Tazkirah yang diberi sangat sesuai untuk kami di situ. Ianya ringkas, cara penyampaiannya pun sempoi (ceh.hehe), tetapi tetap padat dengan ilmu.

Alhamdulillah, kebanyakkannya telah Qur post di Facebook.
Tapi, ada kalanya, sukar untuk Qur faham isi tazkirah tu.. sebab kekadang imam yang beri tazkirah tu akan bercakap dengan loghat Kelantan (kawe dok pahe lagi kecek ni..hehe)
Terkebil-kebil mata Qur dekat situ.hehe

Kedua pula, makanan.
Sungguh, kalau Qur diberi ujian untuk membeli makanan untuk berbuka puasa, rasanya Qur gagal kot.hehe.

Mungkin sebab terlampau banyak pilihan makanan di sana.
Yang biasa Qur beli adalah nasi lemak (yang harganya rm1 je.hehe), roti, biskut, kuey teow tomyam (ini Qur beli 2 kali je. hehe) dan rojak. Kadang-kadang kalau tak tau nak buka apa, Qur beli susu sebotol je. Cukuplah untuk mengisi perut yang kosong. :D


Ini dia nasi lemak rm1 tu. Sedaaaaaaap. hehe


Ketiga, suasana Ramadhan itu sendiri di UIA.
Di sana, semuanya semangat memeriahkan bulan Ramadhan dengan bermacam-macam program.

Sebelum Ramadhan bermula, ada beberapa majlis ta'lim yang telah diadakan. Qur pergi satu je..tajuk ta'limnya, Fiqh Puasa Untuk Wanita oleh Fatima Syarha. (yep. Yang tulis buku tu.hee~)
Alhamdulillah, terasa manisnya ilmu ketika mengahadiri ta'lim tu. :)

Ada juga beberapa iftar beramai-ramai yang diadakan. Kebanyakkan oleh persatuan atau club di situ. Qur hanya menghadiri iftar bersama pelajar muslimah Quranic Youth Club. Kita beli makanan sendiri, dan campurkan semuanya dalam talam, lepas tu makan ramai-ramai. Best je.hehe

Selain itu, pensyarah di kelas pun sering memberi tazkirah ringkas sempena bulan Ramadhan ni. Alhamdulillah...

Terasa semangat dan keindahan Ramadhan apabila ramai yang menghormatinya. :)

Lebih kurang itulah yang membezakan ramadhan tahun ini dengan yang lain. Dan alhamdulillah, di kampus Gombak, tak ada yang main mercun macam dekat Nilai dulu.hehe

Sekarang ni Qur sudah pun di rumah, alhamdulillah.
Balik kampus nanti ada exam lagi.. adeh..
Assignment pun mesti disiapkan secepat mungkin... banyak rupanya kerja Qur.huhu

Rasanya, cukup di sini untuk hari ini.
Qur ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada pembaca andai di mana-mana post Qur, Qur terkasar bahasa atau tersilap info. Semoga anda semua sentiasa mendapat rahmat dan barakahNya, insyaAllah.

Semoga Ramadhan tahun ini lebih bermakna dan semoga amalan-amalan Ramadhan kita berterusan hingga ke Ramadhan yang seterusnya insyaAllah.
Qur akhiri dengan ucapan : Selamat Hari Raya 'Aidilfitri untuk semua! :)




Assalaamu'alaikum.

"saya nak kahwin"

بسم الله الرحمان الرحيم
Assalaamu'alaikum wr wb.

Apa khabar semuanya? Bikhair insyaAllah. :)
Hah. Rasanya, kalau anda sedang membaca ni, kemungkinan besar kerana anda tertarik dengan tajuk di atas tu kan? hehe.

Ketahuilah, yang nak kahwin tu, bukan Qur.. (belum lagi) tapi raja.
Raja mana? Raja kapur? hehe..

Semalam, semasa berterawih di musollah mahallah ni, imam muda (imam di musollah mahallah semuanya student UIA. Mungkin 2nd year atau lebih.) telah memberi tazkirah tentang sembahyang. Dia menceritakan bagaimana orang-orang yang bersembahyang ni, menurut al Quran, ada dua jenis.

Yang pertama, seperti yang disebut dalam surah al-Maa'uun ayat 4 dan 5.
Allah berfirman, "Maka celakalah orang-orang yang sembahyang", kerana mereka lalai dalam sembahyang mereka.

Lalai seperti sengaja melambat-lambatkan sembahyang...
Sembahyang di akhir-akhir waktu...
Mengutamakan hal-hal duniawi dari sembahyang...

Rasa-rasa, hal yang kita pentingkan tu akan sempurna ke kalau sembahyang kita tak sempurna? Renung-renungkanlah insyaAllah.. (peringatan pada diri Qur..)

Yang kedua, mereka yang khusyu' bersembahyang...
Yang hatinya ikhlas dan fokus lillahi ta'alaa. Dan mereka inilah orang-orang yang berjaya. Seperti di surah al Mu'minuun, ayat 1 & 2.

Ini janji Allah.
Kemungkinan esok kita akan berjaya..
kalau tak esok, lusa.
Kalau tak, mungkin bulan depan.
Mungkin juga tahun depan.
Dan kalau tak juga, semestinya kita berjaya di akhirat kelak, insyaAllah...

Semoga Allah menjadikan kita antara orang-orang yang berjaya, insyaAllah.

Jadi, apa kaitannya dengan kahwin?
Haa... Imam muda semalam ada menceritakan satu kisah pada kami. Meh Qur kongsi dengan semua. :)

Kata imam (lebih kurang lah.hehe) :

"Kesempurnaan smbhyg blh kita ibaratkan dalam satu kisah.

Katakanlah musollah ni adalah sebuah negeri. Saya rajanya dan awak semua adalah
rakyat saya.

Katakan satu hari saya kata: 'saya nak kawin' (ramai tersipu2 time ni.huhu..) dan minta dicarikan isteri yang terbaik untuk saya.

Dan seorang wanita dihantar kepada saya. Dia cantik,memang sangat cantik.
Tapi,dia dah mati. Tak hidup pun. Apa saya nak buat dgn orang mati? Tolong tanamkan boleh lah. (hehe)
Jadi yang ni ditolak.

Lepas tu, ada sorang lagi dihantar kepada saya.
Dia hidup (alhamdulillah) tapi tangannya kodong. Dan kaki pula, cuma sebelah je. Susahlah nak jadikan isteri macam tu.
Jadi, yang ni pun ditolak.

Begitulah perumpamaan sembahyang kita.
Jangan zahirnya sempurna, cantik, telekung bersih, mahal, putih..tapi hati kita mati..
Hati kita tak ikhlas dan tak khusyu' kepadaNya.

Dan jangan pula hati kita hidup..sembahyang dgn khusyu'..tapi zahirnya tak sempurna.
Pakaian kotor..aurat tak ditutup dengan sempurna, tak pakai stokin (imam ni suka mengingatkan tentang stokin. Alhamdulillah.. (: ) ..dan sebagainya. "

Renungan bersama insyaAllah.
Sekadar itulah perkongsian Qur untuk pagi ni. Semoga sentiasa dalam ingatan kita insyaAllah.

Sedar tak sedar, kita sudah hampir
(atau sudah pun?) di fasa ramadhan yang ke-3. MasyaAllah... cepat sungguh masa berlalu... Rasa seperti baru je minggu lepas kita mula berpuasa, kan?

Marilah kita mengejar dalam mencari lailatul qadar.. (bukan malam lailatul qadar. Sebab laila tu maknanya malam juga. Jadi, kalau kita kata malam lailatul qadar, kita sebenarnya kata malam malam qadar.huhu)





Segala yang telah ditulis adalah sebagai peringtan kepada diri Qur yang sering terlupa, dan kepada sesiapa yang telah diizinkan Allah untuk membaca post ni insyaAllah.
Wallahua'laam.

Assalaamu'alaikum.

Kisah Rasul: Adam diarak malaikat 100 tahun

Pada suatu ketika, Allah menitahkan malaikat Jibrail ke bumi mengambil sebahagian tanahnya mencipta Adam.

Tetapi, bumi enggan membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam, kerana bumi bimbang Adam berbuat maksiat kepada Allah.

Lalu Jibrail kembali menemui Tuhan, ia tidak dapat berbuat apa-apa, mendengar sumpah bumi. Kemudian, Allah memerintah malaikat Mikail, jawapan bumi tetap sama dan Allah menitah pula malaikat Israfil, tetapi bumi masih enggan dan masing-masing kembali dengan tangan penuh hampa.

Lalu yang terakhir, Allah menyuruh malaikat Izrail ke bumi. Kata Allah: " Hai Izrail engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah.

Meskipun bumi menyumpah dengan ucapan bagaimanapun jangan engkau undur. Katakan kamu melakukan atas perintah dan atas nama-Ku."

Apabila Izrail ke bumi dan menyampaikan perintah Allah, bumi akhirnya akur tanahnya diambil.

Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah, dia kembali ke hadrat Allah. Lalu Allah berfirman: "Ya Izrail, pertama engkau yang Ku-tugaskan mengambil tanah, dan kelak Ku-tugaskan engkau mencabut roh manusia."

Maka Izrail bimbang dibenci manusia. Lalu Allah berfirman: "Tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu, Aku Yang mengaturnya, dan aku jadikan kematian mereka itu bersebab, terbunuh, terbakar atau sakit."

Tanah bagaimana dijadikan Adam?
1. Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Mugaddis
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah tempat bakal berdirinya Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah (Babylon)
10. Tanah India
11. Tanah syurga
12. Tanah Tha'if

Kata Ibnu Abbas :
1. Kepala Adam dari tanah Baitul Muqadis, kerana di situlah berada otak manusia, dan di situlah tempatnya akal.
2. Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.
3. Dahinya dari tanah Iraq, kerana di situ tempat sujud kepada Allah.
4. Mukanya dari tanah Aden, kerana di situ tempat berhias dan tempat kecantikan.
5. Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.
6. Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat manis.
7. Tangan kanannya dari tanah Kaabah, untuk mencari nafkah dan kerjasama sesama manusia.
8. Tangan kirinya dari tanah Paris, tempat beristinjak.
9. Perutnya dari tanah Babylon. Di situlah tempat seks (berahi) dan tipu daya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa.
10. Tulangnya dari tanah Bukit Thursina, alat peneguh tubuh manusia.
11. Dua kakinya dari tanah India, tempat berdiri dan jalan.
12. Hatinya dari tanah syurga Firdaus, kerana di situlah iman, keyakinan, ilmu dan kemahuan.
13. Lidahnya dari tanah Tha'if, tempat mengucap syahadah, bersyukur dan mendoakan kepada Tuhan.

Bagaimanakah prosesnya :
1. Ketika Allah menjadikan Adam, tanah itu bercampur air tawar, air masin, air hanyir, angin, api. Kemudian Allah resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan pelbagai macam "sifat".
2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman "Jabarut" kemudian diletakkan di dalam "Alam Malakut".
3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam" adalah tanah pilihan. Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah, wangi-wangian dari sifat nur sifat Allah, dan dirasmi dengan air hujan "Barul Uluhiyah".
4. Kemudian tubuh itu dibenamkan di dalam air "Kudral-Izzah-Nya" iaitu sifat "Jalan dan Jammal". Lalu diciptakan menjadi tubuh Adam yang sempurna.
5. Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk ke tubuh Adam, ia malas dan enggan, malah berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar.
Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk, akhirnya ia menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit kita sekarang ini.

Kerana Adam diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. Sebagai peringatan yang masih tertinggal warnanya hanyalah pada kuku manusia.

Hal ini kita biasa lihat meskipun orang kulitnya hitam, warna kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan. Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang.

Tujuh buah liang di kepala dan dua liang di bawah badan letaknya.
Tujuh buah letaknya di kepala: dua liang mata, dua liang telinga, dua liang hidung dan sebuah liang mulut.

Yang dua macam di bawah: sebuah liang kemaluan dan liang dubur.

Dijadikan pula lima pancaindera:
1. Mata alat penglihatan
2. Hidung alat penciuman
3. Telinga alat pendengaran
4. Mulut alat perasa manis, masin dan sebagainya.
5. Anggota tubuh lainnya seperti kulit, telapak tangan, untuk merasa halus, kasar dan sebagainya.

Selepas roh masuk tubuh Adam perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun.

Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail memasukkan roh ke tubuh Adam. Dahulu Izrail ditugaskan mengambil tanah untuk Adam, dan kini mencabut nyawa manusia.

Selepas meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusun urat sarafnya dengan sempurna. Kemudian terjadilah matanya seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik ke kiri dan ke kanan.

Dan juga melihat ke bawah di mana bahagian badannya masih adalah tanah keras. Dilihatnya kiri dan kanan malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia.
Ketika itu Adam mendengar malaikat mengucapkan tasbih dengan suara merdu dan mengasyikkan. Ketika roh sampai ke hidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka.

Ketika itulah Allah mengajarnya mengucap Alhamdulillah. Itulah ucapan Adam yang pertama kepada Allah.

Lalu Allah berkata: "Yarkhamukallah" yang ertinya: "semoga engkau diberi rahmat Allah". Oleh kerana itu jika orang bersin menjadi ikutan sunat mengucap "Alhamdulillah" dan orang yang mendengarnya sunat mengucapkan
"Yarkhamukallah".

Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal bahagian badannya ke bawah masih menjadi tanah keras.

Di sini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar). Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Dan adalah manusia itu, suka tergesa-gesa".

Maka, ketika roh itu sampai di perutnya, terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Maka seketika itu terasa lapar.

Kemudian terus roh itu meresap ke seluruh tubuh Adam, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang, urat-urat, berkulit dengan sempurna, kian lama kian bagus dan halus.

Apabila kejadian Adam sempurna sebagai manusia baru, maka dialah adalah jenis makhluk manusia yang pertama.

Wajahnya cukup cantik, semua malaikat kagum melihat Adam yang menawan. Adam diarak malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni langit pertama hinggalah ketujuh sebelum dibawa ke syurga tempat mula-mula Adam dijadikan.

Sumber: harian metro

Ramadhan dan bulan-bulan seterusnya...

بسم الله الرحمان الرحيم

Assalaamu'alaikum wr wr.

Ramadhan, antara bulan yang dinantikan.
Ramadhan, bulan yang penuh barakah.
Ramadhan, bulan yang suci (teeeet~. lagu.hehe)

Tatkala tibanya bulan Ramadhan, pelbagai ragam manusia yang boleh kita lihat.

Ada yang semangat menyiapkan bekalan sahur... stok biskut, mi instant, air instant, kurma..semuanya dibeli terlebih dahulu.

Ada yang semangat menyemak jadual dan agenda supaya tidak clash dengan waktu sembahyang tarawikh.

Ada yang semangat mengisi perut dengan makanan-makanan kegemaran..kononnya takut kempunan waktu puasa nanti...


Dan ada pula...

Ada pula satu golongan yang ingin/suka/mahu(? Qur pun tidak berapa pasti) memuaskan hati/diri dengan membuat segala perkara-perkara yang mereka tidak boleh lakukan di bulan Ramadhan nanti.

Contoh?

“Eh, esok puasa kan? Takpelah, kite mengumpat sekarang .. Malam terawikh nanti aku taubat lah.”

Mungkin ayat ni dikatakan dengan tidak sengaja.

Mungkin ianya hanyalah satu gurauan semata-mata.

Mungkin ada maksud lain yang kita tidak ketahui.

Alhamdulillah, hamba Allah ini sedar dan hormati bulan Ramadhan dengan berniat untuk tidak mengumpat.. Tapi ketahuilah, bulan puasa ke, bukan bulan puasa ke, mengumpat itu salah.

Bukan mengumpat sahaja, malah menipu, berburuk sangka, dan segala sifat dan perkara mazmumah itu tetap salah.

“Yelah..tapi bulan puasa ni kenalah jaga sikit...”

Tapi adakah ia bermakna kita tidak perlu atau boleh kurangkan ‘kawalan’ dari membuat perkara-perkara ini waktu bulan-bulan lain?

Fikirkan dan renungkanlah wahai ikhwan dan akhowat fillah.
(peringatan ini adalah pertama sekali untuk diri ini yang sering terlupa juga)


Sebelum Qur akhiri post hari ini, Qur ingin memohon maaf atas segala salah silap Qur kepada semua yang Qur kenali (yang membaca blog ni) dan Qur ingin mengucapkan Ramadhan Kareem kepada para pengunjung blog.

Sungguh, Qur rasa counter blog ni rosak... baru seminggu lepas ada 500+ hits..tetiba minggu ni dah naik 1000...huhu.

Baiklah. Hingga di sini sahaja.
Jagalah hati, peliharalah Iman.

Assalaamu’alaikum wr.

PS: Bulan ni juga bulan midterm Qur. Kalau sudi, doakanlah yang terbaik insyaAllah. Jazaakumullah Khairan. J

Cantik,tapi...

بسم الله الرحمان الرحيم

Assalaamu'alaikum wr wb.

Wanita.
Wanita sering dikaitkan dengan kecantikan.
Wanita juga sangat sukakan kecantikan.

Kecantikan.
Kecantikan boleh didapati dalam pelbagai aspek.
Kecantikan luaran, kecantikan dalaman, kecantikan yang boleh dilihat, kecantikan yang boleh dirasa...dan sebagainya.

Di kampus Qur, terdapat banyak gerai-gerai dan kebanyakkannya menjual busana Muslimah termasuklah pelbagai jenis tudung. Trend waktu ini adalah tudung jenis 'selendang' atau lebih dikenali sebagai 'shawl' di kalangan Muslimah Singapura. Bermacam-macam warna, corak dan texture selendang yang dijual.

Tipulah kalau Qur katakan yang Qur tak minat atau tertarik pada selendang-selendang itu. Memang Qur minat. Tapi ianya sangat mengganggu Qur.

Apa dia yang mengganggu Qur?
Di bawah ada petikan artikel dari iluvislam.
Jawapannya ada di dalam artikel ini...

Ingin diri ini menyedarkan muslimah di luar sana. Hati ini tergerak untuk
mencoretkan bait-bait peringatan bersama setelah membaca salah satu majalah yang
menceritakan mengenai hal ini.

Duhai muslimah...
Jangan mudah
tertipu.
Tolong jangan mudah tertipu dengan keindahan pelbagai warna dalam
berpakaian
yang hebat dipertontonkan di luar sana.
Apa ertinya busana muslimah?




Lihatlah akhbar, tidak kurang juga majalah. Busana muslimah dan
bermacam-macam fesyen di luar sana yang dikatakan sebagai sesuai untuk
muslimah kerana selamat dan menutup aurat
. Kebanyakannya tidak
menepati syarak
dan hanya melanggar apa yang dikatakan sebagai tabarruj.

Serius…
Hati saya sebagai
muslimah turut tertarik dan teruja tapi sayangnya ia hanyalah
busana dan tidak sesuai untuk muslimah.

Kenapa?
Bukan semua busana muslimah yang cantik dan menarik ini menepati hukum
syarak. Kita dikaburi dengan mainan warna yang indah dan
seterusnya menjerat hawa nafsu untuk membeli. Dan
niat
memakainya juga mungkin akan berubah sama sekali.


Firman Allah:

“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah
menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk
perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah
sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.”


[Al-A’raaf ayat 26]

Tudung sepatutnya dipakai untuk menutup rambut. Tetapi malangnya, tudung
dipakai di atas paras dada. Ini tidak menjadi hal utama bagi muslimah sekarang,
asalkan rambut dapat ditutup mengikut syarat dan yang paling penting adalah
menarik. Wanita itu sendiri sudah semestinya punyai daya tarikan tetapi mereka
telah ditipu dengan fesyen-fesyen yang akan membawa kepada daya tarikan yang
lebih.

Persoalannya, kita mahu menarik perhatian siapa? Siapakah
insan-insan yang layak melihat keindahan perhiasan-perhiasan ini?


Firman Allah:

Katakanlah kepada wanita yang beriman:
"Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan
janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak
daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan
janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah
mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami
mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara
laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita
Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang
tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti
tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui
perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah,
hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”

[Surah an-Nur ayat 31]

Apa ertinya bagi seorang muslimah,
andai dia hanya mampu menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya, tetapi faktor utama iaitu perhiasannya sendiri dengan mudah
dipertontonkan?

Bukankah ia tidak sempurna malahan mencacatkan penampilan?

Saya tidak mengatakan saya lebih baik. Ini hanyalah sedikit
kata-kata peringatan kepada saya dan untuk semua muslima yang dikasihi Allah di
luar sana
.

Kita adalah perhiasan, tetapi pilihan untuk menjadi perhiasan terindah
terletak pada diri sendiri. Sama ada ingin menjadi perhiasan yang mahal dan
berharga tetapi tidak menarik perhatian dan tidak mudah dibawa mahupun disentuh
ataupun perhiasan yang mudah dibawa ke mana-mana, mudah pula dipegang dan
disentuh tidak kira masa serta mudah juga menjadi santapan pandangan yang tidak
berhak.

Duhai muslimah…
Sekalipun insan sekeliling mengakui
keburukanmu sekalipun, telah terlitup indah auratmu mengikut syarak
dengan warna yang buruk
. Namun andai ia lebih mendapat redha
Allah
, inilah pilihan untukmu yang terbaik. Namun diri hina ini juga
tidak mampu untuk menghalang keinginan dan kebebasan dalam mempertontonkan
perhiasan-perhiasan kalian.

Ingatlah,
cantiknya seorang isteri, layaknya hanya di mata suami.
Cantiknya seorang puteri, layaknya hanya pada pandangan ibu bapa untuk
menjaga dan memelihara dirinya sebelum dimiliki.

Seorang muslimah itu tinggi martabatnya dalam Islam. Semoga penghargaan
dari Allah ini akan kekal bertahan dan tidak mudah rebah menyembah bumi.
Sedarlah sebelum semuanya terlambat.


Selamat beramal…



InsyaAllah, semoga sentiasa di minda dan dapat kita amalkan dengan penuh istiqamah... Dan semoga segala amalan kami hanya untukMu ya Rabbi... Ameen.

Tujuan Qur menulis (bukan kerna namaaaa~ hehe. ok dah.focus balik.) adalah untuk peringatan pada diri Qur, yang juga seorang wanita yang sukakan kecantikan, dan kepada akhowat di luar sana.


Bak lirik lagu Fareast- Cinta Pertama,
"...Dirimu berharga dari segala-galanya..."

Wallahua'lam.
Assalaamu'alaikum.