Singapura~ oh Singapura~


Assalaamu'alaikum wr.

Kasihan sungguh blog ini..
dipenuhi habuk dan debu. heh.

Walhal tuan punya blog sudah kembali ke tanahair sejak petang Khamis hari tu.
InsyaAllah, Qur akan mengamaskinikan blog ini lusa.
Hari ni, Qur harus ke .. somewhere.
Esok, Qur akan ke KL insyaAllah.. tak,bukan untuk shopping.heh. Ada jemputan. :]

Maka,ilalliqaa fil yaum ba'da ghadan/ghadin?
Wallahi,i need to improve my Arabic language.heh

Assalaamu'alaikum wr.

Sebagai hawa...

gambar sekadar hiasan sahaja

Sebagai hawa, ku keliru.
Ku disuruh untuk menjaga pandangan mata,
Namun ku dikatakan seorang yang sombong kerana tidak memandang.

Sebagai hawa, ku keliru.
Ku disuruh menghiasi diriku dengan sifat malu,
Namun ku dikatakan 'perasan bagus' kerana tidak melayan mereka.

Sebagai hawa, ku keliru.
Ku disuruh untuk menjaga pergaulanku,
Namun ku dikatakan sebagai seorang yang anti-sosial dan memilih kawan.

Sebagai hawa, ku keliru.
Mengapa ku disuruh untuk menjadi wanita solehah,
Namun kaum2 Adam kurang yang membantu.

Sebagai hawa, ku keliru.
Yang diingini kaum Adam adalah mutiara di dasar lautan,
Namun apakah yang mereka lakukan untuk menjaganya?

Sebagai hawa, ku keliru.
Mawar berduri menjadi pilihan hidup,
Namun mengapa bunga melur tetap menjadi tarikan pada si kumbang?

Sebagai hawa, ku keliru...


"wanita hiasan dunia dan seindah hiasan adalah wanita solehah."

Tegurlah...

Assalaamu'alaikum wr wb.

Teguran.
Kadangkala teguran terasa pedas.
Kadangkala ia terasa lembut.

Ada masa ia terasa perit.
Ada masa ia terasa menenangkan.

Terkadang ia menitiskan air mata kemarahan.
Terkadang ia menitiskan air mata keinsafan.

Teguran.

Siti: Nura, pergilah tegur Esah tu... perbuatannya tu tidak elok...
Nura: Ah, kenapa saya pula? Awaklah tegur dia.
Siti: Ish, tak mahulah...nanti dia kata "awak pun apa kurangnya.". Awak lah tegur Nura..awak kan budak baik...

Pernahkah kita terdengar perbualan sedemikian?
Atau mungkin kita sendiri pernah mengungkapkan kata-kata ini.
Terus terang, Qur pernah.

Kini, Qur terfikir: mengapa?
Jika benar mangsa teguran itu berkata "awak pun sama" atau "awak pun bukannya baik sangat", bukankah itu baik untuk kita juga?

Dengan kata-kata sedemikian, kita boleh
bermuhasabah diri. Semuanya bermula dengan diri sendiri, kan? Muhasabah,sedar,insaf,ubah dan istiqamah dengan amalan yang baik.

Siti: Saya takut nak tegur dia bercouple. Saya takut nanti saya pula yang bercouple lepas ni.

Munasabah?
Kita takut menegur sebab kita takut kita sendiri buat salah. Bermakna, kita tidak berani untuk merubah diri sendiri. Bererti kita sendiri masih lemah. Maka mengapa tidak mengambil peluang 'takut nanti saya pula' ini sebagai satu faktor motivasi diri untuk menjauhkan diri dari perkara-perkara munkar?

Dah tegur orang salah, kita sendiri tak berani nak tegur diri sendiri.
Mengapa?

Janganlah takut untuk berubah. Berubah ke arah kebaikan adalah baik.
Pasti banyak ujiannya namun itulah lumrahnya kerana natijah di akhirat nanti tak ternilai harganya.

Dan jika menegur, janganlah harapkan apa-apa kecuali keredhaanNya.
Janganlah bangga dengan teguran kita kerana iman kita belum tentu kuat selama-lamanya...
Natijah teguran pula adalah ketentuanNya.
Yang penting, kita telah berusaha dan menjalankan amanah sebagai saudara seislam.

Maka tegurlah andai antara kita yang tersilap.
Kita tak akan rugi apa-apa pun. Percayalah.
Sebaliknya, kita akan untung di dunia dan di akhirat insyaAllah.

Jadi, kalau terlihat Qur buat salah atau apa-apa pun perkara yang tidak elok, tegurlah.
Jika ada silap,harap betulkan. Tegurlah saya.

:)

Peringatan untuk diri sendiri dan untuk sesiapa yang membaca insyaAllah...
Assalaamu'alaikum.

Istirghfar

Assalaamu'alaikum.

I have 3 quizzes, a presentation and 2 assignments due tomorrow.
I am supposed to be asleep.
I wanted to write a blog entry but failed to do so halfway.



Why?




Because i know im supposed to be doing something else. Sleeping.
Why not i share a hadith i found on iluvislam.com yesterday so this extremely short post won't be a waste of time and energy, insya Allah. :)

(the hadith is in Malay though...)

"Sesiapa yg sentiasa beristighfar maka Allah akn menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka."

Riwayat Abu Daud

So very simple isn't it?
Just by istirghfar, Allah helps us.. assists us... masyaAllah.
Why so simple?
Because Allah loves us and wants nothing but the best for us.
Really. Even when you feel like things are unfair, like life is unfair, don't get so worked up and blame Allah (na'udhubillah min dhaalik), instead, thank Him. That is a way for him to show that He still cares for us.

As we know, human err. Those who don't err are not human. (acceptable statement? premise + conclusion acceptable? heh. post-critical-thinking-class effect).Hence, Islam teaches us to practice istirghfar daily (as frequently as possible) in hope to erase our sins, no matter how great or how small.

Other than that, if we istirghfar, we well attain tranquility ( i was about to finish that sentence off with 'Nirvana'. Religions in Malaysia quiz tomorrow. Buddhism. heh.) provided that we do it with utmost sincerity to Allah.





hmm...





I presume it's best that I go to sleep now. (can't think of anything much anymore.)
heh.

InsyaAllah, i will blog more after finals- which is just next week. Make doa for me? :D
My finals will begin on the 10th and finish on the 22nd. InsyaAllah after that, i will return to Singapore for about... 4 months +? hehe

Im not exactly sure what to do during that 4 months period... should i work?
in Irsyad maybe? jadi makcik kantin.hehe.






...







Yes. I should be asleep now.
Assalaamu'alaikum wr.



I guess this isn't an 'extremely short post' after all. :P