Protect Me From Me

بسم الله الرحمن الرحيم 


Oh Allah I pray to Thee,
please, Allah, protect me from me;
the me that keeps asking,
demanding and wanting,
what I desire and not what I need.

Oh Allah to You I plead,
save me from this madness within,
the rage and conflict underneath my skin
between the pure soul 
and the nafs which is cold,
between the need to please You,
and the desire of not wanting to.
I am weak 'cuz I lack Your light
and at times, the will to fight...

Without You oh Allah
I will not be able to.
 Please protect me from me;
bring me closer to You...

Amin

gambar hiasan




"mujahadah an-nafs"
Du'a alone is insufficient without effort. Fight your nafs. Just do it. ;)
Reminder to myself before others.

Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

The Best Gift You Can Give

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Warahmatullah Wabarakaatuh



I am sure most of us have come across situations when we have absolutely no idea what to buy for our family members or friends for their birthday. Even if you don't celebrate birthdays, there must be a time when you feel like you just WANT to buy something for someone because you love/appreciate them so much and yet, you don't know what to buy- yes?

I was reading some facts about Emma Watson (yes, Hermione Granger from Harry Potter. heh) and came across a fact that made me go: "Ohhhhh........"

What is the fact you might ask?
Well, I can't recall the exact sentence but basically, she told her fans not to buy her anything for her birthday or as a christmas present. Instead, she told them to donate the money to those in need. (did it make you go: 'Ohhhhh' too?) 

Then it dawned on me that this is a noble and virtuous thing to do especially for us Muslims.
Remember the hadith about the 3 things that will continuously benefit us even after we die?

Abu Hurayrah r.a reported that Rasulullah s.a.w said:  

"When a human being dies, all of his deeds are terminated except for three types: an ongoing sadaqah, a knowledge (of Islaam) from which others benefit, and a righteous child who makes du'aa for him." 
(Muslim)

Sadaqah. Yes.
Ok, so you might ask, but how can our charity benefit our friend if we give it as a gift for them?
Give the charity under your intendeds' name. Easy peasy. (atau bak kata Sherlock Holmes: It's elementary my dear Watson.) 
Boleh kan? Eh, terbual melayu pula.

Well, this is just my personal opinion.. because sometimes, when we buy a material thing for someone, they might not like it/ use it. Besides, that thing might not last long. Yes, they are able to see it but, will it benefit them in a long run?

Meanwhile, a charity in their name will give them deeds/jazaa' not just here, but in the hereafter as well. There are different ways to make charity.. We can donate directly to funds (there are loads. Just pick one or all- kalau mampu lah.hehe) or buy a sajadah/fan/telekung for the mosque. That would be better would it not?

Allahua'laam. As I said, this is just my personal opinion.
Let's try to do this together inshaAllah.
Kita cuba dulu sama-sama ye? =)

Assalaamu'alaikum.

Bajet Solehah lah Tu...

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Warahmatullah wabarakaatuh.

Sungguh, saya sangat bersyukur kerana telah ditakdirkan oleh-Nya untuk menimba ilmu di UIA ni. Banyak sangat yang telah saya pelajari dan dapat.

Saya suka melihat ikhwan dan akhawat yang sentiasa menjaga diri dan imej Islam sebaik-baiknya. Terasa tenang dan sejuk di hati. Selain itu, ia juga seakan membarakan api semangat dalam diri yang lemah ini.

Namun, pada masa yang sama, tidak semua yang sebegitu. Tapi inshaAllah, masanya akan tiba untuk mereka. Tak semestinya yang tidak berkopiah atau bertudung labuh tu kureng. Terkadang yang pakai jeans atau shawl tu lebih berilmu atau lebih beradab sebenarnya. Allahua'laam. Kita harus sentiasa bersikap husnuzzhon.

Tapi hok tu kite taruk tepi dulu. Yang saya nak ceritakan sebenarnya adalah tang mereka yang memperlekehkan ikhwan dan akhawat yang menjaga ni. (ehem, macam ada nada marah pula.. tapi saya tak marah eh...nasihat je. ^_^)

"takde labuh lagi ke tudung tu? kenapa tak pakai telekung je?"
"...jalan tunduk-tunduk sampai terlanggar tembok."
"Alah, dekat sini je dia pakai macam tu...dekat luar tengok lah.."
"..bajet soleh/solehah lah tu..." 

Banyak lagi sindiran dan andaian yang pernah saya dengar tentang mereka2 yang menjaga ni.
Mungkin ada yang betul. Kalau tak, masakan orang boleh kata macam tu. Tapi ingatlah, just because ada yang buat macam tu, tak semestinya semuanya macam tu. (haa..kan dah keluar ayat sastera..)

Kita juga harus ingat, yang kita semua hanya manusia dan bukan malaikat. Kita akan tersilap dan terlupa. Mereka yang berkopiah dan bertudung labuh pun bukannya berpakaian macam tu sejak dilahirkan. Mungkin ada yang telah dididik untuk berpakaian sebegitu sejak kecil lagi oleh mak ayahnya. Tapi ada juga yang mungkin baru berhijrah...haa, hok ni yang saya nak tekankan.

Untuk yang baru hijrah ni, terkadang mereka terlupa. Kekadang, tertimbul pula sifat mereka yang mereka ingin tinggalkan tu. Kebetulan pula, kita ternampak sifat kurang baik tu. Terus je kita buat andaian yang mereka tu sebenarnya tak sebaik yang orang sangka. Walhal dia telah tersilap.

Then, bila kita nampak macam tu, kita pun mula lah membuat andaian dan generalisation lalu mengeluarkan ayat-ayat sinis seperti di atas tadi. Mereka ni mungkin ada yang sudah tetap hatinya dan tak akan terkesan dek sindiran tu. Tapi bagi mereka yang berhati lemah pula bagaimana? Mungkin dek sindiran tu, semangatnya untuk berhijrah akan mula lemah dan patah (na'udzubillah).

Biasanya, mereka ni berhijrah kerana rasa diri mereka jauh dari Allah. Sebab itulah mereka memilih untuk berpakaian dan bersikap sedemikian. Walaupun terkadang terlepas sifat kurang elok tu, tapi hakikatnya mereka perlukan penghijraan mereka sebagai peringatan untuk diri mereka sendiri.

Kesimpulannya, janganlah menyindir mereka yang sedang cuba untuk mengawal diri dan menjaga iman. Mungkin anda sudah kuat tapi mereka merasa diri sangat lemah. Sebaik-baiknya, kalau ternampak mereka buat silap, tegur secara baik. Tegur mereka secara personal (jangan publicize dekat FB pula..) Selamatkan dan bantulah saudara dan saudari seagama kita yang sedang cuba untuk mencapai keredhaan Allah. Semoga kita semua sentiasa diredhai-Nya inshaAllah, amin.

Gambar Hiasan


Ini adalah pandangan dan pendapat saya berdasarkan pengalaman dan sedikit hasil bacaan. Andai ada kata-kata yang tersilap, harap betulkan. Dan semestinya terdapat kekurangan pada isi ini, maka andai ada yang lebih mengetahui, harap tambahkan info inshaAllah.

Peringatan untuk diri ini yang sememangnya selalu terlupa, dan untuk sesiapa yang sudi membaca.
Allahua'laam.

Assalaamu'alaikum.

Ma'assalaamah Midbreak

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.


Jazaakallah khairan sebab sudi ke teratak yang dah berkulat ni..
Semoga dapat manfaat walaupun sedikit inshaAllah. :)

Bermacam fikiran dan idea yang terlintas di minda tapi sukar rasanya untuk menaip semuanya dalam satu entri. Rasa kurang 'cantik' pula idea2 tu semua kerana kebanyakkannya adalah hasil fikiran dan perasaan semata. Agak bahaya rasanya kalau hanya mengikut kata akal dan hati tanpa merujuk pada sebaik-baik rujukan iaitu Al Quran dan ahadeeth kerana risau kalau-kalau buah fikiran tu tersilap.

ان الظن لا يغني من الحق شيئا
(al-Najm:28) 

InshaAllah, kalau ada ruang dan rezki, Qur terfikir nak tulis sebuah cerpen (atas permintaan cik Lina Amalina. ;) ) Jalan cerita sudah ada, cuma... ya lah, Qur kurang menulis cerpen..dunia karangan pun sudah lama ditinggalkan sejak zaman O Level dulu. heh. *geleng2 kepala*

Gambar hiasan

Cuti midbreak sudah tiba di penghujungnya. Minggu hadapan, 4 midterms dan beberapa assignment sudah menunggu.. Cuti seminggu ni pun, Qur banyak gunakan masa untuk cuba siapkan assignment...(cuba lah.. siap atau tak tu lain cerita.hehee.ehem.)
Mohon doa semoga semuanya dipermudahkan inshaAllah. Jazaakallah khairan. :)

Rasanya sampai di sini sahaja.
Semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan dan keredhaan-Nya inshaAllah.
Assalaamu'alaikum.

Sedarkah?

بسم الله الرحمن الرحيم


Sedarkah dikau wahai pemudi
bahawa dirimu sangat berharga?
Di mana perginya duri-duri
yang harus ada pada sekuntum mawar?

Di mana perginya rasa malumu?
Mengapa kau bersikap begitu bersahaja?
Tidakkah engkau sedar dan tahu
bahawa sikapmu itu kurang manisnya?

Tahukah kamu bahawa dirimu
memang terlalu tinggi harganya.
Lindungilah kedudukanmu  itu
dengan iman yang penuh di dada.

Sedarkah kamu bahawa dirimu
mampu melemahkan iman si jejaka?
Perliharalah dirimu sebaik mungkin
agar iman mereka tak goyah.

Lindungi cintamu dari godaan,
semoga dirimu sentiasa terpelihara.
Semaikan cintamu kepada Tuhan,
semoga sentiasa dirahmati-Nya.


Peringatan buat diri ini yang sering terlupa, dan buat sesiapa yang sudi membaca, insyaAllah.
Assalaamu'alaikum.

Jom Positif! ^_^

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Post ringkas dari saya di pagi hari yang penuh barakah ini. ^_^

Semalam di kelas, seorang lecturer telah berkata tentang sifat positif.
Katanya, orang yang positif itu, bila dia dihadapi masalah atau disuruh membuat sesuatu yang tak pernah dia lakukan, dia akan kata, "Ok. Saya akan cuba."

Orang yang negatif pula, apabila menghadapi masalah yang sama, akan serta merta mengatakan: "Alah, tak boleh lah../ tak pandai lah.../ tak reti lah.." dan yang sewaktu dengannya.

Sekarang assignment dah berada di tahap kemuncaknya.
Quiz pula akan bertandang tak lama lagi..
Midterm pun dah mula mengendap dari jauh.
Saya tau ramai rakan-rakan yang mengambil banyak subjek sem ni...dan subjeknya semua berat-berat belaka.

Mungkin ada yang terfikir: ah, buat biasa-biasa je lah..asalkan pass...
Atau mungkin ada yang akan memilih untuk bersungguh-sungguh pada satu subjek dan berala kadar pada subjek yang lain.

Jangan macam tu...
Ingat tak Allah dah janji pada kita bahawa Dia tak akan bebankan kita dengan sesuatu yang kita tak mampu tanggung?
Ingat kan janji Allah bahawa selepas kesusahan PASTI ada kemudahan?
Bak kata orang, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. :)

Dan jangan pula cari jalan mudah yang tak halal demi mencapai apa yang kita nak.
Contoh: curi-curi tengok soalan quiz dari laptop lecturer atau cheating semasa exam.
Memang kita akan dapat markah baik, tapi puas ke dengan markah tu? Berkat ke?

Sebaik-baiknya, kita usaha bersungguh-sungguh dan sentiasa ingat kepada-Nya.
Selang selikan waktu belajar dengan selawat, dzikir, membaca al-Quran, dll.

الا بذكر الله تطمئن القلوب





Sohih? :)

Dan jangan lupa, tak ada yang susah sebenarnya. (boleh klik sini untuk baca post saya tentang ni, insyaAllah)
Jadi jangan putus asa, jangan bersifat ala kadar, dan jangan bersifat negatif.
Umat Islam sentiasa boleh! ^_^

InsyaAllah. Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum,

Duhai diri, Istiqamahlah...

بسم الله الرحمن الرحيم

Saat kau kenali sifat mahmudah,
kau berlumba-lumba mengamalkannya.
Rintangan dan ujian tidak kau endah..
Duhai diri, istiqamahlah..

Rasa malu mula berputik,
lalu mengembang demi masa.
Semoga durimu tidak terusik..
Duhai iman, istiqamahlah...

Kemanisan iman mula dirasa,
membuatkan kau tenggelam dek cinta padaNya.
Dunia dan isinya tidak kau kisah,
duhai hati, istiqamahlah...

Ternyata syurga itu tersangat indah,
kerna untuknya kau harus lalui segala.
Tetapkan iman dalam diri dan dada,
duhai diri, istiqamahlah...

Amin ya rabbal 'alamin.

Gambar Hiasan

Semoga kita terus istiqamah dan hadapi segala ujianNya dengan sabar dan tabah demi mencapai cinta dan keredhaanNya, insyaAllah.

Assalaamu'alaikum.

I Don't Care

بسم الله الرحمن الرحيم


I sat in the room, alone, observing my new dress that I wore, and carefully examining my accessories. I was dressed in the most stylish of clothes with perfect matching accessories, and along with my new haircut, I thought I looked the most beautiful of all.

But would others approve? As I asked myself this question, I started to perceive many flaws in my appearance.



Suddenly my best friend entered the room, looking very graceful and elegant; I smiled at her and remarked, “You look beautiful –as usual.”

Thanks,” she replied.

But the makeup is too heavy,” I continued in a frank tone. “I mean people are going to be like: why is she so dressed up? She looks like a bride.”

I don’t care what people think,” she retorted back.

I looked at my friend in wonderment; how can you stop caring about what people think? This had always been an unresolved mystery in my mind. I could never understand the reality of the “I-don’t-care” phenomenon, and a very big reason for this was that my heart was a captive to the love of this world. I had spent a large part of my life pleasing people, but I would never admit this to myself.

“Let’s go” my friend shouted, and my train of thoughts stopped with the “let’s have fun” signal.

We both went to a family dinner, and as usual, these dinners are more of a family type fashion show: where everyone from the toddlers to the grandmothers is dressed in the most stylish way. The aunties are like the fashion analysts who are just too busy eyeing every girl for their sons, and merely judging the girls on their dressing sense. While the young ladies are like social butterflies, mingling with everyone, be they from amongst the men or the women.

In such a gathering, I was talking to my friends, enjoying the compliments I received, constantly refreshing my makeup, and eating as less as I could so as not to ruin my dress.

As I was eating I said to my friend, “why are those aunties staring at us?” My friend turned to look, and then replied to me, “Why do you care? Stop caring so much about what people think.”

Again a series of questions sparked off in my mind. I silently continued with my dinner, but suddenly my attention was drawn towards someone sitting afar, covered from head to toe in black. She was wearing a niqab and eating her dinner in a way that seemed to be very difficult to me.



I stared at that lady, who appeared very obviously to be isolated by everyone as no one dared go near her. Everyone just walked and talked around her as if she didn’t exist. But I was too much in awe of her character, her attire, and how she was just sitting there in a black burqah – giving up all her desires that every girl has to dress up.; how she preferred her Lord over the world, how easily she seemed satisfied with her decision, how true she seemed in front of her Lord.

As I observed her, I took a deep sigh, and prayed: Oh Allah! Allow me to reach such a state where I also stop caring about the world and give up everything for You.

My friend turned to me and said, “Hey look at that ninja! I wonder how she can dress like that.”

I replied, “She doesn't care what people think about her.”

***

A year later, I returned back from my best vacation ever which was spent in Egypt. I used to believe that that trip gave me a new sense of liberty, but I little realized that it actually made my soul restless.

When I returned back home, I felt empty. My friends tried counselling me but I would always reply with a silent nod to their kind words. My family could not understand my deep silence and I myself could not recognize what my heart searched for, even though everything seemed to be in the right place.

I started living my life by the “I-don’t-care” rule: wearing more immodest clothes, listening to music, doing what the entire “I-don’t-care” crowd does. But inside my heart, I knew what I was doing wasn't right.

I could feel the guilt of breaking my promise to my Lord –though I knew that no matter how much anyone claimed to understand me, only my Creator could understand me. In the middle of sleepless nights, I would cry and try to make sense of my life. I had everything but I wanted something else. I knew this world was temporary so why was I allowing myself to be fooled by it?

I would think to myself that my grave would be dark just like this room; in fact it would be so much darker and smaller. I could still call out to my parents for help if needed in this room, but in my grave who would I be able to call out to?



Then I would confess to my Lord, indeed I have wasted my life, and a tear would roll down my cheek. And then I would assure myself, I still have time, I can change, but Shaytan would make all this thinking useless by making me feel hopeless again.

But one night, as I was crying, I told myself I can change; and just as Shaytan started messing with my mind, I firmly told myself: I am a slave of Allah. My job is to take a step and it is Allah’s will if He wants me to get to the end of this road, He will help me through it.

I promised myself that this time I will change, and even if I failed, I had firm faith in Allah’s mercy, and that no matter what the end result would be, at least on the Day of Judgement I would be able to tell Allah subhanahu wa ta’ala that at least I tried, at least I took a step.

A month later, I joined an Islamic course and with the mercy of Allah subhanahu wa ta’ala, and in the company of my pious and beautiful teacher, I changed. I became a completely new person. But this process of change didn’t come easy. You have to really struggle a lot to overcome your own desires. It is easy to achieve triumph over things in this world but it is extremely difficult to defeat your own self.

One of the biggest battles I had to fight was starting the hijab. Everyday I would ask myself, when will I start wearing hijab? I would then answer, tomorrow. After which the arguments would begin in my head: what will people say? What if I stop wearing it suddenly? What if it doesn't suit me? and a series of “what- if’s” would change my mind every time.

But I continued to make immense du’a to Allah subhanahu wa ta’ala and finally, by His Mercy, I started hijab and the niqab.

The first time I went to a dinner party with my hijab and niqab I was extremely nervous. As I entered I kept looking at my feet, trying to avoid the negative vibes that came from the fashion-conscious aunties. I felt that I didn't have the courage to face them. My mind kept telling me, don’t look up, don’t look at them, just ignore them.

I secretly made du’a to Allah subhanahu wa ta’ala to create ease for me in this step, and my heart then told me: it’s time to face them. Something in my mind instantly replied, no, what must they all be thinking about you?

I humbly looked up, smiling to myself, and answered that daunting question with a simple reply: I don’t care what people think.

And that was the day when I actually understood the reality of these words. That was the day when these words came from my heart and I understood that when you do something for your Lord, then it is His Mercy that surrounds your heart and thus you give in to true submission to Him; and that is when He makes the trials of this world very easy.

When the hearts are fully submerged in the ocean of submission to Him — that is when the high tides of this world cause no harm to the one who is already overcome – overcome by the storm of Hubbu lillah (love for Allah).


- End -

SubhanAllah... may we all reach this 'I-Don't-Care' stage merely for Allah and in attaining His Love and Blessings, insyaAllah...ameen ya rabbal 'alameen.

Assalaamu'alaikum.

Note: Story copy-pasted from Productive Muslim

Renungan seorang anak

بسم الله الرحمن الرحيم


Berapa banyaklah duit yang kita keluarkan untuk mak bapak kita,
kalau dibandingkan dengan duit yang mereka keluarkan untuk kita dari dulu lagi.

Berapa sabarlah kita dengan mereka
kalau dibandingkan dengan kesabaran mereka dengan perangai kita selama ini.

Berapa banyaklah kita dah korbankan untuk mereka,
kalau dibandingkan dengan pengorbanan mereka sejak kita kecil lagi.

Berapa taatlah kita pada mereka sekarang,
kalau dibandingkan dengan taatnya mereka pada kehendak kita selama ini.

Berapa kerap kita luangkan masa untuk mereka,
kalau dibandingkan dengan masa yang mereka luangkan untuk kita sejak dulu?

Berapa sopan dan lembutlah kita pada mereka,
ketika berbicara dengan mereka atau tika mereka minta dibantu?


“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada ibu bapanya; ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (daripada awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada ibu bapamu dan (ingatlah), kepada Akulah tempat kembali (untuk menerima balasan).  (Surah Luqman:14)


Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

Random: Edited Pictures

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Hello there :)
May Allah bless you with the best state of health and iman, insyaAllah.

Just a random sharing post today. I did a few editing and just wanted to share it with you. It's nothing much..saje nak polish skill yang dah memang sentiasa karat. :)




Didn't really know what to write on the 2nd and 3rd pictures. If you have any ideas, feel free to take the pictures and add the 'words of wisdom' yourself. Kalau nak saya buatkan pun boleh insyaAllah...tu pun kalau ada lah.. ^_^

I guess that's all for today.
Rajin-rajin berdzikir dan selawat insyaAllah. (peringatan kecil untuk diri ini juga.)
Ilalliqaa'.

Assalaamu'alaikum



PS: These pictures aren't mine. I just googled them. The textures used are from here. (kerja saya cuma menjahanamkan edit je.hehe)


'Eid Al Mubarak ^^,

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

'Eid mubarak, Selamat Hari Raya 'Eidul Fitri, to my dear readers =)
May Allah accept the deeds we've done during Ramadhan insya Allah.

Sepanjang ber'blogging' ni, andai saya ada tersilap kata, terkasar bahasa, terlekakan anda dengan post2 saya yang tidak mendatangkan sebarang manfaat, harap dapat maafkan insyaAllah.

Terimalah kad raya yang tak seberapa ni ^_^


Assalaamu'alaikum.

Peluang Pahala

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Warahmatullah :)

Pagi semalam saya ke bank. Sampainya di sana, saya agak terkejut kerana Q tersangatlah panjang. "Tak apa Qursiah..test kesabaran..." saya cuba memujuk diri.

Di hadapan saya terdapat seorang wanita bangsa cina yang agak berumur. Di hadapannya pula, ada seorang makcik. Kasihan...nampak sangat berusia, uzur dan lemah. Di tangan kirinya tersangkut beg plastik berisikan kad EZ-Link dan beberapa barang lagi. Di tangan kanannya, seutas tasbih. Mulutnya tak henti berdzikir mengingat Tuhan.

Dia menoleh, memandang saya, lantas menguntumkan senyuman. Saya membalas.

"Assalaamu'alaikum." :)
"Wa'alaikumussalaam.." :)

"Selamat berpuasa."
"Selamat berpuasa juga cik."

Selepas beberapa saat....

"Selamat hari raya" :)
"Hehe, selamat hari raya cik." :D

Ya, saya hanya mampu menjawab seperti robot dan tersengih. Lemahnya saya.
Dia pun mula berbual dan menceritakan kisah hidupnya. Kisahnya membuat saya tersentak.

Kita sering fikir kehidupan kita susah... Kita merungut kerana tak dapat apa yang kita inginkan, kerana duit tak cukup... Namun kita lupa, di luar sana, lebih ramai orang yang LAGI susah dari kita.. Kalau kita tak cukup duit, mereka langsung tiada wang dollar untuk membeli keperluan harian. Kita sekadar tak dapat apa yang kita mahu, sedangkan mereka tak dapat apa yang mereka perlu.

Kisahnya begini: Dia berasal dari Pakistan. Semasa umurnya 6 tahun, dia behijrah ke Malaysia bersama ibu bapanya. Tak lama selepas itu, kedua orang tuanya telah kembali ke rahmatullah. Dia pernah bernikah namun, suaminya juga telah kembali kepada Sang Pencipta.

Lalu dia pun berhijrah ke Singapura untuk mencari rezeki seorang diri.
Tetapi ternyata kos kehidupan Singapura terlalu tinggi untuknya..
Katanya, dia hanya berbuka puasa dengan garam dan air kosong sahaja...
Kita pula?
Allah...

Dia ke bank untuk check balance dalam accountnya. Katanya, dia sudah ke badan yang berkenaan untuk meminta bantuan, namun hampa...

Panjang lagi kisah ni tapi rasanya ini pun memadai untuk dijadikan renungan... Di saat itu, saya hanya mampu berdoa sahaja untuknya...tak tergerak pula tangan walaupun minda telah berfikir dan hati berbisik.

Terfikir sejenak di sana: Allah dah beri peluang untuk dapatkan pahala, kenapa saya tak memanfaatkannya sepenuhnya? Ya, mungkin peluang itu akan datang lagi..tapi adakah saya akan ditemukan dengan peluang itu?

Seperti juga Ramadhan ini... Allah dah berikan peluang...
bukan seminit,
bukan sejam,
bukan sehari,
tetapi SEBULAN peluang untuk collect dan tambah pahala...
Sudahkah kita memanfaatkannya sepenuhnya?

Mungkin kita rasa konfiden bahawa kita akan dapat peluang ini sekali lagi di tahun hadapan...
Kita lupa, ajal boleh tiba bila-bila sahaja...
Kita lupa, kita tak akan hidup selamanya...
Kita lupa, kita hanyalah hambaNya yang tak lari dari dosa.. Nah, Allah dah berikan peluang untuk tambah pahala dan memohon keampunan dariNya... sudahkan kita lakukan?
Bersungguhkah kita?

Layakkah kita berhari raya nanti di pagi Syawal dengan amalan yang tak seberapa ni?
Layakkah kita bersuka ria, sedangkan hari-hari lain pun kita leka dengan keriangan dunia?
Layakkah kita?

Ramadhan masih berbaki 2 hari lagi. Marilah kita mengejar peluang pahala ini. Jangan biarkan ia berlalu pergi begitu sahaja. JOM!




gambar sekadar hiasan


Renungan di hujung Ramadhan untuk diri yang serba kekurangan ini, dan untuk sesiapa yang sudi baca, insyaAllah...Semoga bermanfaat walaupun sedikit.

Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

Duhai Air Mata

بسم الله الرحمن الرحيم 

Duhai air mata...
Mengapa engkau jatuh berderai di waktu ini?
Hanya kerana menonton TV,
melihat sandiwara perempuan dan lelaki
yang mempamerkan kisah 'cinta hakiki'?

Duhai air mata..
Tahukah dikau akan cinta hakiki?
Yaitu cinta kepada Ilahi..
Cinta yang sememangnya kekal abadi..
Bukan seperti cinta duniawi..

Duhai air mata..
berderailah dikau tatkala mengenang dosa,
dosa si badan yang tidak terkira...
Sesungguhnya itu yang lebih baik untuk diri..
Air mata ikhlas dek kesedaran hati.

Duhai air mata...
basahilah pipi di waktu sunyi,
tika bermunajat kepada Ilahi...

Semoga denganmu diri ini akan sedar,
akan dosa yang tak terkira banyaknya.
Semoga denganmu hati ini kan bersih,
sepertimu air mata yang suci dan jernih.


Cubalah...

بسم الله الرحمن الرحيم 


Cuba kita lihat,
berapa jenis makanan yang sudah tersedia
di meja makan, waktu berbuka.
Apakah ia sekadar untuk mengisi perut?
Atau bisikkan nafsu yang kita turut?

Cuba kita kira,
berapa banyak yang telah kita belanjakan
hanya untuk membeli makanan harian?
Perlukah membeli yang mahal belaka?
Sekadar untuk mengalas perut yang lapar?

Cuba kita ingat,
bukankah Rasulullah(s.aw.) pernah berkata,
"Makanlah hanya ketika lapar
dan berhentilah sebelum kekenyangan tiba"?

Cuba kita fikirkan,
nasib saudara kita di merata dunia,
yang sakit dek lapar dan dahaga..
Berpuluh batu mereka melangkah
dalam panas demi keluarga..
mencari rezeki di mana-mana..
namun mereka rebah jua akhirnya..
lemah tak berupaya...

Cuba kita fikirkan,
duit yang telah kita keluarkan,
hanya demi perkara keduniaan,
bukankah lebih baik jika disedekahkan?
Perlukah dunia dibelanjakan?
Mengapa akhirat jua kita lupakan?
Sudah cukupkah amalan?

Cubalah fikirkan... 
Cubalah...
Cubalah...


Allahua'laam..
Peringatan untuk diri ini dan para pembaca insyaAllah.
Salam Ramadhan. Ingatlah mereka yang lebih memerlukan.

Berpuasa menuju Ketaqwaan

بسم الله الرحمن الرحيم

Berpuasa bukan sekadar tak makan,
kita harus jaga setiap anggota badan.
yang paling penting adalah hati,
pastikan ia bersih dan suci.

Pandagan mata harus direndahkan,
lagu tak berfaedah harap dikurangkan.
Jaga setiap patah perkataan,
dan rajin-rajinkan diri membaca al-Quran.

Berpuasa menuju ketaqwaan,
mendekatkan diri kepada Tuhan.
Banyakkan amal, tingkatkan iman,
jangan dilepas peluang keemasan.


Jaga niat tika berpuasa. Kita berpuasa untuk mengawal diri dari segala yang tidak berfaedah dan melalaikan supaya dapat melakukan ibadah dengan lebih baik lalu menjadi hambaNya yang bertaqwa, insyaAllah.

Andai niat kita betul, insyaAllah, Allah akan bantu. Bila kita berpuasa keranaNya, insyaAllah kita akan rasa betapa indah dan manisnya bulan Ramadhan ini... dan perasaan inilah yang akan membuat kita rindu sangat dengan Ramadhan tika Syawal menjelma nanti.

Jadi, marilah betulkan niat. Berpuasa demi menjadi hambaNya yang bertaqwa, insyaAllah.
Semoga Ramadhan ini lebih baik dari sebelumnya. Akhir kata,

selamat berpuasa dan selamat beramal! ^_^

Allahua'laam
Assalaamu'alaikum.

Istiqamah

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.



Mari kita mulakan dengan soalan: kenapa hijrah itu payah?

1  Biasanya bila kita berhijrah, kita akan meninggalkan sesuatu yang sudah sebati dengan diri kita kepada sesuatu yang lain/baru/asing.
Dan atas sebab itu, kita akan dapati hijrah itu sesuatu yang payah. Kita akan rasa susah untuk tinggalkan sesuatu yang sudah begitu lama hadir dalam hidup kita..sebab kita dah terlalu attached.

2  Banyak dugaan dan cabaran.
Jika hijrah itu adalah kepada sesuatu yang baik, ke arah yang diredhaiNya, tentu sekali kita akan menghadapi pelbagai cabaran- baik dari orang terdekat, orang sekeliling ataupun dari diri kita sendiri.

Ketahuilah, itu semua adalah akibat bisikan syaitan yang ingin kita tinggalkan hijrah itu. Dia takut sebenarnya..dia tak nak kita jadi baik. Tapi kita mampu melawannya sebab kita ada Allah.

Kitaaa punya kuasa teeenaga..
doaaa sebagai seeenjata..
Umat Islam sentiasa boleh!
(ehem, tertulis lirik lagu pula.)

3  Ganjarannya besar.
Seusai bersusah-susah melangkahkan kaki ke dunia baru, setelah melawan bisikkan syaitan, menempuhi pelbagai cabaran dan dugaan itu, kita akan dapati bahawa it was all worth it. Kita akan peroleh manfaat dunia dan akhirat. Susah susah dahulu, senang senang kemudian kata orang..



Jadi, macam mana nak istiqamah?

Saya bukanlah pakar ilmu mahupun pakar motivasi. Namun, apa yang saya boleh kongsi dari pengalaman hidup yang serba tak lengkap ni adalah:


1. Keinginan. 
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." (Ar-Ra’d :11)

Keinginan untuk berubah kepada kebaikan datangnya dari hati yang bersih.
Hati yang bersih diperolehi dengan memperbanyakkan ibadah dan kurangkan maksiat atau perkara-perkara yang melalaikan. Maka marilah kita beramal bersama dan dekatkan diri padaNya... semoga hati-hati kita sentiasa bersih dan diterangi hidayahNya, insyaAllah.


2. Niat.
Kalau niat di hati adalah kerana Allah, insyaAllah kita akan lebih istiqamah. Sebab terkadang bila kita rasa nak putus asa je, Allah seakan campakkan peringatan dalam diri kita. Terus rasa tak jadi nak putus asa, Alhamdulillah.


3. Pendirian.
Kita juga harus ada pendirian yang tetap. Yakinkan diri kita. Kalau kita tak ada pendirian, kita akan mudah terikut kata orang lain. Keinginan ibarat benih dan pendirian ibarat akar. Benih itu mampu tumbuh dengan izinNya tapi tanpa akar, mana mungkin kita tetap teguh di tanah, kan?


4. Tulis.
Kita semua manusia yang sering lupa. Terkadang kita terlupa mengapa kita lakukan sesuatu perkara tu. Maka untuk tangani masalah itu, saya sendiri suka tulis sebab-sebab penghijrahan itu..baik di diari ataupun di kertas yang ditampal di mana-mana. Jadi, bila rasa macam nak putus asa, bila ternampak je tulisan tu, kita akan rasa seakan semangat hijrah tu kembali semula, insyaAllah.


5. Jauhi dunia
Antara cabaran penghijrahan ini adalah dunia dan isinya. Jauhi atau kurangkan perkara duniawi dan dekatilah atau banyakkan amalan yang mampu mendekatkan diri padaNya, insyaAllah, kita akan lebih cenderung kepada penghijrahan itu.

Selain itu, orang sekeliling juga memainkan peranan. Carilah dan rapatkan diri bersama mereka yang sentiasa mencari dan membuat kebaikan. Jauhkan diri dari mereka yang sering mengajak kepada kelalaian dan maksiat. Berpisah untuk mendapat keredhaanNya itu tak salah..tapi jangan lah sampai bermusuh pula. Sebaik-baiknya, ajak lah mereka untuk bersama dengan kita juga. Yang lain, serahkan padaNya, insyaAllah.

6. Mulakan sikit-sikit
Nabi s.a.w. bersabda: “Wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan, walaupun sedikit.”(H.R Bukhari dan Muslim)

Mulakan penghijrahan secara perlahan-lahan..step by step kata orang putih..
Bila dah mula sesuai dan konfiden dengan yang sedikit tu, up kan sikit, naik satu level lagi.
Contoh, tahajjud. Mulakan dengan 2 rakaat dahulu.. bila rasa 2 rakaat macam sikit sangat je, naik ke 4 rakaat pula, dan seterusnya insyaAllah. (Terima kasih cik Nusaibah kerana ingatkan point ini. ^_^)

* Ingin saya ingatkan bahawa saya hanya seorang pelajar yang masih kurang ilmu. Apa yang telah dibaca adalah hasil pembacaan, pendengaraan, penglihatan, pendapat dan pengalaman saya..

Jadi, ambillah mana yang baik dan betulkan mana yang salah.. sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah, yang sebaliknya hakikatnya dari Allah juga namun atas kelemahan diri saya sendiri.

 Jika ingin jawapan yang lebih tepat dan padat, rujuklah kepada yang pakar, insyaAllah. =)


Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

Kepada si dia

بسم الله الرحمن الرحيم

Ketampanan hanyalah sementara,
ia akan hilang atau ditarik semula.
Yang ku harapkan adalah agama
untuk mendapatkan keredhaanNya.

Bukan duit beratus ribu,
atau kereta dua tiga buah.
Yang ku perlu adalah ilmu,
untuk menambah cintaku padaNya.

Permata, emas, gelang dan cincin,
hiasan dunia yang tidak ku damba.
Yang ku ingin adalah pemimpin,
untuk bersama melangkah ke syurga.



Terkadang kita terlupa dan sering menginginkan atau mencari pasangan yang cantik, hensem, kaya, berpangkat besar, dsb. Semuanya berkaitan dengan hal duniawi.Walhal, tujuan bernikah bukanlah untuk perkara sedemikian semata-mata..

Carilah dan berdoalah agar mendapat pasangan yang mampu mendorong dan membimbing kita untuk lebih dekat padaNya. Seseorang yang mampu memimpin kita untuk bersama-sama ke syurga. Sebab itulah Rasulullah s.a.w pernah berkata:
“Jika seseorang menikah, maka ia telah menyempurnakan separuh agamanya. Oleh itu, bertaqwalah kepada Allah untuk separuh yang lainnya.” (HR. Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman. Dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam As Silsilah Ash Shahihah no. 625)

Jadi kalau kita nikah semata-mata kerana hal2 duniawi tu, macam mana nak sempurnakan separuh agama kita tu?
Maka oleh itu, marilah perbetulkan niat dan perbaiki diri. Bercinta untuk mendapatkan cinta yang teragung.
“...perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

InsyaAllah, Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum

The Spread is There, The Choice is Yours.

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Warahmatullah Wabarakaatuh.

What's your pick?
The chocolate dessert or the salad?



Before you answer that, let's read this analogy below. :)

Have you been to a buffet? I'm sure you have.
If you haven't, I'm sure you know what a buffet looks like, yes?

Rows and rows of delicacies ranging from the local cuisine- such as laksa, mee goreng, satay, nasi goreng, nasi biryani-to the international cuisine- pizza, pasta, etc- to the desserts- cakes, tarts, puffs, icecream, chocolate fondue- and also salads of fruits and vegetables of many kinds.

Cuisines aside, what's your pick? The salad or the sweet chocolate desserts?
Naturally, most of us would choose the latter.
Only a handful would choose salads over chocolates, yes?

Why?
Perhaps because the desserts look more attractive..
Or maybe because we don't usually have those kind of desserts at home..
Perhaps because they taste better, nicer and sweeter, yes?

Yes.
But which is better? Which is healthier?
We would normally go for things that looks more interesting, something we can't ususally get our hands on daily, something more attractive.
Short-term wise, yes, those sweet desserts taste good.
But long-term wise, will they do justice for our body? No.

On the other hand, fruits and veges still taste good; less sweet but still delicious nontheless. And health-wise, they are good for you body and mind. In other words, they have better long-term effects.

Similar to the spread of knowledge that we have in this world : we have the 'chocolate knowledge' and the 'salad knowledge'.

Take YouTube for example.
How many of us look for entertainment videos such as comedies, music videos, dramas, movies, cute kids, cats, ghost??
And how many of us actually search and browse through Islamic-related and other beneficial videos?

How many of us are up to date about the entertainment world?
How many of us are up to date about our brothers and sisters out there?

We would usually entertain ourselves with worldly matters and tend to forget about things that matter the most.
"Ordinary people fill their heads with all kinds of rubbish. That makes it hard to get to the stuff that matters." - Sherlocks
We should aim to be extra-ordinary people, not to this world, but to Allah.
We should aim to be so in order to be closer to Him, to gain His blessings.

How much time do we really have left in this world? We won't live forever and yet, we still choose these 'chocolate knowledge' over the 'salad'.
It's not wrong, but don't let the 'chocolate knowledge' consume your time or make you forget about the 'salad'.

This is to first and foremost remind and awaken me.
"This world is a prison for the believers and a paradise for the non-believers."(HR Muslim)

So let us make the wise choice and have a healthy dessert.
The spread is there, the choice is yours.


Allahua'laam.
Assalaamualaikum.

Layakkah aku?

بسم الله الرحمن الرحيم 


Pertemuan kita ku dambakan
lama sudah ku menanti...
Dapatkah mata kami bertentangan?
Ah, layakkah diri ini?

Senyumanmu mampu menyinari diriku,
sekaligus menyirnakan kesedihan.
Peristiwa indah yang bakal berlaku
dapatkah kelak aku saksikan?

Syafaatmu yang bakal menyelamatkan
ummatmu sepanjang zaman.
Apakah aku di antara golongan
yang akan menerima bantuan?

Layakkah diriku untuk bersamamu
melangkah masuk ke syurga?
Ya Allah, sampaikan salam rinduku
kepada RasulMu di sana.


Derhaka di dalam Ketaatan

بسم الله الرحمن الرحيم


Kata nasihat yang kau berikan,
janganlah dikau harapkan pujian.
Sembahyang yang akan dikau dirikan,
janganlah dikau sengaja lewatkan.

Kau membaca kitab suciNya,
namun untuk apa sahaja niatnya?
Kau bangkit di kala mereka lena,
namun apa tujuanmu sebenarnya?

Adakah dilakukan kerana Tuhan?
Atau kepada semua kau ingin tunjukkan?
Apakah niat di hati ikhlas suci?
Atau ada terselit riak di sanubari?

Walaupun amal baik yang kau lakukan,
namun hatimu tidak sehalatujuan.
Walau taat yang dikau niatkan,
namun derhaka yang kau lakukan.

Wahai sang hati,
hentilah menipu diri.
Jadikanlah setiap niat ikhlas untuk Ilahi.
Wahai sang diri,
janganlah derhaka.
Taatlah kepadaNya dengan hati yang mulia.



Semoga dijauhkan..
Mari muhasabah bersama dan perbetulkan niat kita, insyaAllah.
Allahua'laam
Assalaamu'alaikum wr.

Tips: Kalau Jumpa Monyet

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Wr Wb.


Hari ini, Qur ingin kongsi sedikit tips kehidupan.
Tempoh hari, Qur telah menghadiri Kem Sirah yang dianjurkan oleh madrasah Qur untuk pelajar menengah 1 & 2.. Qur jadi faci bersama 4 orang lagi.

Antara tugas kami adalah untuk jaga station untuk satu race ni. Race tu terletak di Telok Blangah Hill Park. Tempat tu memang macam hutan..lebih kurang macam forest walk kot.
Jadi banyaklah pokok-pokok, burung-burung, semut-semut dan juga monyet-monyet liar.



Nak dipendekkan cerita, Qur dikejar monyet. ^_^
Mak pernah beritahu Qur, kalau jumpa monyet, jangan tunjuk dengan jari.
Masa Qur nampak monyet tu, dia masih jauh lagi. Qur pun kata: "Eh,monyet!"
Kawan Qur yang bersama Qur tak nampak.. jadi Qur pun tunjukkan dengan senang hatinya.."Tu dekat sana tuuuu..."

Mak pesan juga, jangan tenung mata monyet tu. Dia akan anggap kita cari gaduh dengan dia.
Malangnya, Qur tak pakai specs hari tu.. Mungkin masa Qur pandang monyet tu, Qur tertenung mata dia kot... (Peringatan untuk Qur: kalau masuk hutan, sila pakai specs. Terima kasih.)

Satu lagi mak pernah pesan, kalau jumpa monyet, jangan tunjuk gigi.
Qur ingat lagi masa tu Qur tanya mak: "kalau kita tak boleh control nak tersengih, macam mana?hehe"
Dan ternyata, hari tu, Qur tersengih...entah kenapa suka sangat nampak monyet tu..macam jumpa kawan lama pula.. =_='

Dan mungkin juga sebab dah biasa nampak monyet di UIA, Qur berani untuk dekat dengan monyet tu (pada awalnya lah..). Tiba-tiba monyet tu (ada 4 ekor) datang makin dekat.. jeng jeng jeng

Qur tak terfikir nak lari sebenarnya..tapi ada salah seorang faci lelaki tu dah buka langkah seribu.
Adik-adik yang ada waktu tu pun ada yang dah ikut selamatkan diri. Maka oleh itu, Qur pun ikut sekali.hehe
Tapi mujur juga Qur ikut lari..sebab Qur yang tunjuk dekat monyet tu.. Mujur juga seekor monyet je yang kejar..tapi seram lah juga. hehe

Jauh juga monyet tu kejar..kesian semua termengah-mengah macam nak semput. Syukur Alhamdulillah tak apa-apa. :)
Jadi, kot kot ada antara pembaca yang mungkin akan ke tempat yang ada monyet liar, sila ingat tips ini, inysaAllah. Tak silap mak dapat tips ni dari Animal Planet kot..atau mungkin National Geographic Channel...atau mungkin juga Discovery Channel... Allahua'laam..hehe

Kalau nak baca, ada di sini insyaAllah.

Sekian untuk kali ini.
Selamat menjalani hidup di dunia yang sementara ini dan selamat beramal pada bulan Rejab. :)
Assalaamu'alaikum.

Pergilah oh Dunia

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.



I know it took me a long time to reply to this (sorry sis Fadhilah! hee).. I actually didn't know if its better to answer this is Malay or English.heeh. Jadi Qur guna dua2 lah ye? ^_^

Awal sekali, nasihat/peringatan di bawah ini adalah untuk diri Qur sendiri dan seterusnya untuk sesiapa yang membaca insyaAllah. 

Qur setuju dengan penyataan kak Fadhilah. Sewaktu di UIA, memang agak mudah untuk Qursiah (dan sesiapa pun rasanya) untuk kawal dan jauhkan diri dari perkara-perkara duniawi. Bila difikirkan, mungkin sebab kita tak ada masa untuk perkara-perkara sedemikian.

Our time is usually filled with classes, assignments, meetings, seminars, forums, debates, halaqah, revisions, study groups, and the like. So perhaps, keeping ourselves busy is one way to refrain ourselves from doing too much duniawi things. But just be sure that we're busy with non-duniawi things- or else there's really no point refraining is there?

Tapi kalau orang tu tak banyak kelas atau tak terlibat dalam aktiviti pula macam mana? Well, I was one such person. And i'm not really sure how i managed...maybe sebab tak kuasa kot. hehe

Tapi kalau nak minta nasihat, mungkin perkara pertama yang boleh kita lakukan adalah untuk mengingat Allah.
Tanya pada diri, apakah purpose kita diciptakan di dunia ini? Adakah ia untuk kita bersuka ria? Berleka? Membuang masa?

Lepas tu ingatkan diri akan kematian. Kematian akan datang bila-bila masa sahaja...mungkin lepas habis baca post ni, malaikat Izrail pun datang cabut nyawa kita (Allahua'laam). Bersediakah kita? Cukupkah bekalan amalan kita? Sudahkah kita bertaubat atas dosa-dosa silam kita?

Allah...bila tulis ni, rasa terkesan pada diri.. *muhasabah diri seketika* 
Ingatlah yang syaitan sentiasa bersedia untuk melekakan kita dengan dunia...
TV, internet, orang, shopping, gaming, makan...

Maka mohonlah perlindungan dari Allah..minta jauhkan dan lindungkan kita dari perkara-perkara dan cinta duniawi yang melalaikan.. Sambil itu, sentiasalah berusaha sendiri.

Kalau biasanya dalam satu hari kita tonton TV dari pagi terus ke petang, hadkan lah masa itu. Hadkan masa dalam perkara-perkara duniawi yang melalaikan dan isilah masa dengan amal ibadah dan perkara-perkara yang bermanfaat.

Satu lagi..rajinkan diri untuk membaca sejarah Islam...lihatlah bagaimana Rasulullah, para sahabah, para pejuang Islam dan para wali menjaga diri dari perkara duniawi... Bila baca cerita-cerita sedemikian, insyaAllah, kita akan ter-influenced dengan cara hidup mereka dan insyaAllah, dengan izinNya, kita pun akan mampu untuk lakukan yang sama, walaupun sedikit.

Antara buku yang Qur baca dan ingin sarankan adalah dua buku ini:



Semoga bermanfaat insyaAllah.

Qur tahu nasihat ini tak seberapa tapi Qur harap ia dapat memberi manfaat walaupun sedikit.
Dalam Al-Quran sendiri terdapat banyak peringatan dan nasihat untuk kita semua...jadi, rajin-rajinlah membaca insyaAllah.. (peringatan untuk Qur juga)
Selamat beramal, selamat berjihad, dan selamat hari raya (eh, raya jauh lagi.hehe).

Assalaamu'alaikum.

*last2 guna b.Melayu juga nampaknya..hehe

Satu Masa Dahulu...

بسم الله الرحمن الرحيم 

Satu masa dahulu,
mereka sungguh sopan dan ayu.
Berbaju kurung-tradisi melayu,
langkah kecil, tertunduk malu.

Satu masa selepasnya,
globalisasi telah bermula.
Adat dari pelbagai negara
mula diperkenalkan kepada semua.

Dari celana yang labuh sempurna,
kepada yang ketat lagi bergaya.
Kain yang dahulu menutup auratnya,
kini hanya membungkusnya sahaja.

Ramai yang berlumba-lumba
untuk tampak lebih bergaya.
Semua seakan terlupa
akan peringatan Quran dan sunnah.

Yang labuh dikatakan tua,
yang ketat dikatakan muda.
Jangan biarkan fesyen belaka
take control of hidup kita.

Utamakanlah agama 
sebelum adat dan gaya.
Utamakanlah pandanganNya
sebelum pandangan manusia.

InsyaAllah.



panduan pakaian muslimah yang sempurna
Assalaamu'alaikum.

Kisah Nasi Goreng

بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Ahmad, Ali dan Abu bersarapankan nasi goreng sedulang.
Mereka memang suka makan bersama..mengeratkan silaturrahim kata orang.

gambar sekadar hiasan
Usai membaca basmalah dan doa makan, Ahmad terus menyuapkan nasi ke mulutnya untuk mengisi perut yang kosong sejak malam semalamannya.

"Uish..masin pula nasi ni..mujurlah perut ni tengah kosong..." Dia meneruskan suapannya.
"Masin ke? Macam tawar je..." kata Ali. "Betul ke masin?"
"Entahlah...cuba tanya Abu."

Mereka menoleh ke arah Abu yang sedang meneguk air. Mata dan hidungnya berair...
"Haha, pedas ke Abu?" geli hati Ahmad melihat gelagat rakannya itu. Dia tahu Abu tidak tahan pedas.
"Pedas pedas...tapi sedaaaaaaap..." sengih Abu sambil menyuapkan lagi nasi goreng itu.

Akhirnya dulang itu pun licin dan tiga kawan itu pun mengucapkan syukur kepada Allah atas rezki yang telah diberi.

--------------------------------------------------------------------------------

Kesimpulannya, walaupun Ahmad, Ali dan Abu mempunyai pendapat yang berbeza tentang rasa nasi goreng tu, akhirnya nasi tu habis juga...perut pun berisi.

Cuba bayangkan kalau mereka berkelahi..sibuk bergaduh sama ada nasi itu sebenarnya masin, tawar atau pedas.
Kemungkinan ada yang hilang selera...
Kemungkinan ada yang merajuk tak nak makan..
Kemungkinan juga ada yang naik angin dan terus membuang nasi itu (manalah tau..hehe).

Maka oleh itu, terimalah bahawa lain orang, lain pendapatnya...
Andai pendapatnya itu berbeza atas sebab kekurangan ilmu, beritahulah dia.
Andai pendapatnya berbeza atas sebab kelebihan ilmu, mintalah diajarkan.
Namun akhirnya, berdoalah supaya Allah sentiasa mendorong hati dan diri kita semua ke jalan yang diredhaiNya, insyaAllah.

Kalau asyik sangat bergaduh dan berhujah, ke manalah kita...
Bukankah Allah telah berfirman,
(Ali 'Imran: 103) "...واَعْتصِمُواْ بِحَبْلِ الله جَمِيْعًا وَلاَ تَفَـرَّقوُا" Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah dan janganlah kamu sekalian berpecah belah...

Peringatan buat diri ini, dan sesiapa yang membaca insyaAllah...
Andai ada silap, harap tegur dan betulkan..sesungguhnya diri ini masih kurang sangat ilmu.
Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum.

Remarks: Lapar pula tulis tentang makanan pagi-pagi ni... Jom sarapan nasi goreng! hehe ^_^

Idea Cuti Panjang

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.


Hari tu Qur minta idea dari rakan-rakan di FB untuk topik yang boleh ditulis di blog ni. Alhamdulillah, ada beberapa sumbangan idea dari beberapa rakan. Jazaakumullahu khairan. :)

Antara idea yang diberi adalah yang berikut:


UIA baru mula cuti sejak beberapa hari lepas. Dan sem baru akan bermula bulan 9 nanti.
Bagi yang mengambil sem pendek (atau short sem), mungkin waktu cuti tak terlalu lama... tapi bagi kami yang tidak mengambil sem pendek, cuti 5 bulan (lebih kurang). Jadi, nak buat apa ye cuti lama-lama ni?

Pada pendapat Qur sendiri, antara perkara-perkara yang boleh dilakukan adalah:

1 Kerja

Untuk Qur sendiri, Qur niat nak mengajar di sekolah lama..bantu adik-adik..
InsyaAllah kalau ada rezki ustaz akan panggil.. harap dapatlah kongsi ilmu yang tak seberapa ni bersama adik-adik..dan sekaligus, Qur pun dapat belajar juga insyaAllah.

Kalau nak kerja lain pun boleh..
Mungkin ada yang takut atau rasa tak bersedia..
Kalau ada perasaan atau rasa macam tu, tolaklah ke tepi. Doa pada Allah minta tenangkan hati dan beri kekuatan insyaAllah.

Yang bagusnya kalau kerja ni, lebih-lebih lagi kalau kerja sepenuh masa, masa kita tak terbazir insyaAllah. ^_^

2 Belajar

Banyak perkara yang boleh kita pelajari sepanjang cuti ni..
Contoh, belajar sesuatu yang tak diajar di sekolah/kampus seperti life skills, atau kita boleh lebih mendalami pelajaran yang kita belajar di kampus dengan mengaitkannya dengan isu-isu semasa, atau kita boleh juga belajar sesuatu yang kita tak pernah tahu.

Cara-cara untuk belajar pun banyak..
Contoh, kita boleh menghadiri kelas hujung minggu (kalau ada), ceramah, forum, baca buku, buat research sendiri, dan sebagainya.

3 Beramal

Kalau kita kerja, boleh jadi kita beramal dalam masa yang sama. Contoh, kalau kita mengajar, kita juga beramal..selain mengajar mengikut buku, kita boleh selitkan beberapa ilmu luar buku atau peringatan untuk adik-adik kita, insyaAllah..

Kalau tak kerja, mungkin boleh beramal dengan cara yang lain..
Mungkin boleh kongsi ilmu yang bermanfaat bersama yang lain di blog atau FB...
Mungkin kalau mampu dan ada rezki, kita boleh berhalaqah dengan rakan-rakan di rumah.. 5 bulan tu..kalau setiap hujung minggu berhalaqah, rasanya banyak juga yang boleh kita dapat, kan?

4 Memperbaiki diri

Walaupun Qur letak ni yang terakhir, pada Qur sendiri, ni amat penting.
Memperbaiki diri dari segi mentaliti, jasmani dan rohani.

Kalau di kampus mungkin kita terlalu fokus pada pelajaran, di rumah ni dalam keadaan yang tenang sedikit, kita boleh fokus pada diri kita sebagai hambaNya..muhasabah diri, pertingkatkan iman dan amalan insyaAllah,  merapatkan silaturrahim bersama keluarga, saudara-mara dan rakan-rakan, dan sebagainya.

Pada Qur, perkara utama yang harus dilakukan untuk memperbaiki diri, adalah dengan mengenal Allah.
Kita kenal Pencipta kita...
tahu apa tujuan kita dicipta...
renungkan apakah yang telah kita lakukan selama ini, mana yang boleh diperbaiki, mana yang boleh dikurangkan, mana yang boleh ditambah...
InsyaAllah, semoga Allah sentiasa melapangkan hati kita dan sentiasa bersama kita dan menjadikan kita antara hamba-hambaNya yang bertaqwa, amin.

Rasanya itu sahaja dari Qur.
Perkara-perkara yang disebut adalah dari pendapat Qur sendiri berdasarkan sedikit pengalaman dan sedikit ilmu yang telah dipinjamkan olehNya...

Mungkin ada yang sesuai, mungkin ada yang kurang atau tidak sesuai dengan orang lain.. Ambillah mana-mana yang baik dan perbaikilah yang kurang baik itu insyaAllah.. :)

Oh, satu lagi. Time management.
Sangat-sangat penting. Kita harus pandai bahagikan masa di rumah ni.. kurangkan perkara-perkara yang lagha dan bersifat duniawi (insyaAllah) dan lebihkan pada perkara yang bermanfaat, insyaAllah. :)


Allahua'laam
Assalaamu'alaikum wr.

You Don't Look Good

بسم الله الرحمن الرحيم 


You don't look good as Dato' Siti,
and you don't look good as Yoona.
You don't look good as Meena Kumari (entah siapa ni.hehe)
and you don't look good as Hana Tajima.

You don't look good as Aishwarya Rai
and you don't look good as P Ramlee.
Really, even how hard you may try
you and their look just cannot be.

You may use up your entire makeup set,
or even change your whole look too.
But truly you don't need all that
because you look the best as YOU.




Notes: 
Names used are mainly for rhyming purposes. 

A reminder that each and every one of us are beautiful because we are His creations. Everyone has their own natural beauty and we don't need to change our appearances just to be 'beautiful'. As they say, beauty lies in the eyes of the beholder. :)

And with that in mind, we should protect our beauty- not showcase it to the entire world (kinda exaggerating but,you get the idea insyaAllah. ^_^) + don't forget to beautify our inner selfs as well with Iman and Taqwa insyaAllah. :)

Allahua'laam

Siapalah Diriku Ini...

بسم الله الرحمن الرحيم 


Siapalah hamba ini
tanpaMu ya Rabbi..
Diriku ibarat boneka
yang tiada bateri.

Ke mana lah diri ini
tanpa doronganMu Ilahi..
ibarat sampan hanyut
dibawa arus duniawi.

Apa yang ada pada diri
adalah atas izinNya..
jika Dia tidak memberi,
ni'mat ini tak mungkin ada.

Apalah hidup ini
tanpa redhaNya..
tiada rasa puas di hati
dan semuanya serba tak kena.

Tanpa cintaMu ya Allah,
hidup ini tidak bererti.
TanpaMu ya Tuhan,
siapalah diriku ini...