Pergilah oh Dunia

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.



I know it took me a long time to reply to this (sorry sis Fadhilah! hee).. I actually didn't know if its better to answer this is Malay or English.heeh. Jadi Qur guna dua2 lah ye? ^_^

Awal sekali, nasihat/peringatan di bawah ini adalah untuk diri Qur sendiri dan seterusnya untuk sesiapa yang membaca insyaAllah. 

Qur setuju dengan penyataan kak Fadhilah. Sewaktu di UIA, memang agak mudah untuk Qursiah (dan sesiapa pun rasanya) untuk kawal dan jauhkan diri dari perkara-perkara duniawi. Bila difikirkan, mungkin sebab kita tak ada masa untuk perkara-perkara sedemikian.

Our time is usually filled with classes, assignments, meetings, seminars, forums, debates, halaqah, revisions, study groups, and the like. So perhaps, keeping ourselves busy is one way to refrain ourselves from doing too much duniawi things. But just be sure that we're busy with non-duniawi things- or else there's really no point refraining is there?

Tapi kalau orang tu tak banyak kelas atau tak terlibat dalam aktiviti pula macam mana? Well, I was one such person. And i'm not really sure how i managed...maybe sebab tak kuasa kot. hehe

Tapi kalau nak minta nasihat, mungkin perkara pertama yang boleh kita lakukan adalah untuk mengingat Allah.
Tanya pada diri, apakah purpose kita diciptakan di dunia ini? Adakah ia untuk kita bersuka ria? Berleka? Membuang masa?

Lepas tu ingatkan diri akan kematian. Kematian akan datang bila-bila masa sahaja...mungkin lepas habis baca post ni, malaikat Izrail pun datang cabut nyawa kita (Allahua'laam). Bersediakah kita? Cukupkah bekalan amalan kita? Sudahkah kita bertaubat atas dosa-dosa silam kita?

Allah...bila tulis ni, rasa terkesan pada diri.. *muhasabah diri seketika* 
Ingatlah yang syaitan sentiasa bersedia untuk melekakan kita dengan dunia...
TV, internet, orang, shopping, gaming, makan...

Maka mohonlah perlindungan dari Allah..minta jauhkan dan lindungkan kita dari perkara-perkara dan cinta duniawi yang melalaikan.. Sambil itu, sentiasalah berusaha sendiri.

Kalau biasanya dalam satu hari kita tonton TV dari pagi terus ke petang, hadkan lah masa itu. Hadkan masa dalam perkara-perkara duniawi yang melalaikan dan isilah masa dengan amal ibadah dan perkara-perkara yang bermanfaat.

Satu lagi..rajinkan diri untuk membaca sejarah Islam...lihatlah bagaimana Rasulullah, para sahabah, para pejuang Islam dan para wali menjaga diri dari perkara duniawi... Bila baca cerita-cerita sedemikian, insyaAllah, kita akan ter-influenced dengan cara hidup mereka dan insyaAllah, dengan izinNya, kita pun akan mampu untuk lakukan yang sama, walaupun sedikit.

Antara buku yang Qur baca dan ingin sarankan adalah dua buku ini:



Semoga bermanfaat insyaAllah.

Qur tahu nasihat ini tak seberapa tapi Qur harap ia dapat memberi manfaat walaupun sedikit.
Dalam Al-Quran sendiri terdapat banyak peringatan dan nasihat untuk kita semua...jadi, rajin-rajinlah membaca insyaAllah.. (peringatan untuk Qur juga)
Selamat beramal, selamat berjihad, dan selamat hari raya (eh, raya jauh lagi.hehe).

Assalaamu'alaikum.

*last2 guna b.Melayu juga nampaknya..hehe

No comments