Tak Ada Apa Nak Kata

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu'alaikum Wr Wb.

Lama rasanya tak sapu-sapu blog ni..habis berhabuk dah...
Masa luang ada sebenarnya untuk ber-blogging, cuma diri yang serba kekurangan ini tak diilhamkan untuk menyampaikan ilmu bermanfaat pada para pengunjung blog. Rasulullah pun pernah berkata, kalau kita tak punya sesuatu yang baik untuk dikatakan, lebih baik kita diam sahaja.

“Barangsiapa yang beriman pada ALLAH dan hari akhir maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.” (HR Bukhari Muslim)

Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku nanti di hari Kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan berlagak dalam berbicara.” (HR Tirmidzi dan dihasankannya)

Atas sebab itulah blog ni sering menyepi. Seperti yang saya pernah katakan beberapa kali sebelum ini, saya hanya seorang hamba Allah yang lemah. Ilmu memang serba kekurangan. Saya kagum dengan rakan-rakan lain yang mampu untuk sering memenuhkan blog mereka dengan isi-isi yang bermanfaat. SubhanAllah...



Di blog masih boleh dikawal lagi. Tapi terkadang bila kita berbual dengan seseorang, atau bersama rakan-rakan, mesti terkeluar juga kata-kata yang tidak mendatangkan manfaat. Astarghfirullah... Sama sahaja kaum lelaki dan wanita. Sebab apa, bila kita berceritakan perkara-perkara kosong tu, kita rasa seronok. Kenapa? Sebab syaitan. Dia yang buat kita rasa best sangat dengan bicara yang membuang masa dan tak mendatangkan manfaat tu.

Bila kita buka cerita agama, mulalah rasa malas. Kadang-kadang ada yang masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Na'udzubillah... Ilmu agama ni best sebenarnya. Kalau kita rasa bosan untuk mendengar bicara berkaitan agama, check balik hati dan iman kita. Doa kepada Allah, minta dicerahkan dan dibersihkan hati kita semoga dapat menerima ilmu-Nya yang bermanfaat itu, inshaAllah.

Mungkin sebelum saya akhiri penulisan yang agak ringkas ni, boleh lah saya update serba sedikit apa yang telah terjadi dalam hidup saya sejak dua menjak ni (lama tak update pasal diri.):

1. Saya sudah pun berusia 21tahun. (4hb Januari)
2. Saya baru habis exam finals untuk sem 1, tahun 2 di IIUM.
3. Saya bakal buka braces tak lama lagi inshaAllah... :D

Sampai di sini sahaja buat kali ni. InshaAllah, kalau Allah izinkan saya untuk menulis, saya akan menulis.
Semoga iman kita sentiasa kuat inshaAllah.
Assalaamu'alaikum.

No comments