Tentang Rezeki

بسم الله الرحمن الرحيم

Seorang sahabat telah meminta pendapat,

"Qur pernah fikir tak kalau tak dapat kerja nanti macam mana? Memang Allah dah tentukan rezeki kita, tapi macam mana kalau kita sendiri yang tak terjumpa rezeki itu?"

Diriku kurang mengerti.
Dia cuba terangkan.

"Macam kita nampak nasi di atas meja, nasi tu memang untuk kita, tapi kita biarkan nasi tu. Last2, kucing yang makan."

Diriku mula memahami.

"Kalau dari analogi ni, apa yang Qur faham adalah walaupun kita nampak dan fikirkan nasi tu nasi kita, tapi hakikatnya nasi tu rezeki kucing."



Diriku terdiam seketika.
Betul kan?
Andai Dia izinkan sesuatu itu untuk kita, itulah rezeki kita.
Andai tidak, maka itu bukanlah rezeki kita.

Perlukah kita risau? Sedangkan rezeki Allah itu luas. Dan sesungguhnya Dia Maha Pemurah.
Lihatlah rezeki yang Dia berikan pada kami semua tanpa kami memintanya...
Pernafasan, penglihatan, deria rasa, keluarga, tempat tinggal..
Allah, terlalu banyak hingga tak terkira! Hebatnya cinta Allah. :')

Maka bersyukurlah dengan apa yang ada dan usah terlalu mengejar dan merisaukan sesuatu yang belum atau bukan milik kita.

Adakah ini bermaksud kita tidak boleh meminta?
Semestinya kita boleh meminta. Namun jangan lupa pada apa yang sedia ada.
Belajar untuk bersyukur dengan semua yang diberi walau sekecil mana pun.
Dan inshaAllah, Dia akan menambah rezeki kita tanpa perlu kita minta.

"Kalau kamu bersyukur atas nikmat-nikmat-Ku, Aku akan tambah lagi nikmat-nikmat-Ku. Tetapi kalau kamu kufur nikmat, ingatlah sesungguhnya siksa-Ku amat pedih.” 
(Surah Ibrahim: 7)


SubhanAllah... hebat sungguh cintaNya. :')

Andai sesuatu itu benar-benar rezeki kita, walau cabaran demi cabaran harus ditempuhi, andai setiap langkah ke arahnya diusahakan sebaiknya, dan dengan berkat doa dan sabar, kita pasti akan mendapatnya.
Andai sesuatu itu bukan rezeki kita, maka bersabarlah dan bersyukurlah. Walaupun kita rasa sesuatu itu yang terbaik untuk kita, tentunya Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Sesungguhnya di sebalik setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Semuanya adalah tarbiyah dariNya. Untuk hamba-hambaNya yang sentiasa sabar dan syukur kepadaNya, inshaAllah. :)

Allahua'laam.
Assalaamu'alaikum wr.